tisdag, juli 01, 2008

Det digitala molnet...

Jag har länge funderat lite smått på framtiden vad gäller digital distribution och då mest av olika medier som tv-serier, filmer, musik, böcker osv. Efter att ha läst dom här tre artiklarna, nyligen så har jag lyckats formulera mina tankar lite mer konstruktivt.
Från CD till DVD till Blu-Ray känns ganska ordentligt blaha så här 2008 faktiskt. Jag vill ha allt samlat på en plats åtkomstbart när jag vill, och var jag vill. Jag har snabbt bredband hemma, varför ska jag inte kunna komma åt vad jag har hemma när jag är någon annanstans? Även om strömmen har gått där hemma varför ska jag inte kunna komma åt det som är mitt ändå?
Om en film eller ett album är slutsålt varför ska jag inte kunna köpa det i digitalt format?
Låt oss säga så här, alla filmer, tv-serier och all musik som någonsin gjorts om till digitalt format i utmärkt kvalitet bara ett musklick bort. Låter det för bra för att vara sant? Tekniken och möjligheten för att erbjuda just det har funnits i flera år.
Youtube, google och andra exempel har inga problem att hantera datamängder som övergår ens förstånd och kombinera det med torrent-liknande men geografiskt och bandbreddsvetande och i vissa fall rent av streamande teknik för distribution så får vi en mycket bandbreddseffektiv teknik.
Koppla upp dig mot internet och ta genast en plats i det digitala molnet av information.
Vem behöver filstruktur? Bara skriv det du vill ha och vips så har du det där.
Akademiska skrifter, böcker, tidningsartiklar, filmer, tv-serier, musik osv, allt.
Kombinera med digitalt papper och en vettig mediamaskin till TVn/stereon och vi har både kostnadsmässiga, kvalitetsmässiga och miljömässigt effektivare distributionssätt än idag utöver det faktum att allting är tillgängligt på bara några sekunder.
Tekniken för allt det här har vi idag och jag blir förbluffad över att vi inte ser mer utveckling åt det här hållet.
Då det är något som det finns en extrem marknad för tycker jag det är ett tydligt exempel på att dom magiska marknadskrafterna som ska föra samhället framåt inte är så där magiska som allt för många påstår.
Den marknad som det digitala molnet skulle skapa är för demokratisk, kunden och skaparen har för mycket makt.
Nästan alla mellanhänder blir överflödiga och marknaden blir svårare att styra, sånt här t.ex.

Hur skulle då det här fungera?
Jo, det är mycket mycket mycket enkelt.

Man skapar sig ett konto så att man kan logga in.
Sen har man tillgång till precis allt som finns att erbjuda, man har inte möjlighet att använda allt, men man har tillgång till det.
Lyssna, se och läsa smakprov av allt.
Vill man ha något så köper man en rättighet till det verket.
Kan vara en hyr eller köp rättighet eller någon annan form som passar.
Priserna kan också förändras dynamiskt och i realtid, vissa saker kan artisterna/skaparna erbjuda gratis.
Trogna kunder hos en särskild artist t.ex kan få rabatter eller tillgång till saker gratis.
Möjligheterna är oändliga vad gäller prissättning.
Man kan rent av köpa rättigheter till saker som är under produktion eller som förhoppningsvis kommer bli producerade.
En filmskapare kan lägga ut en filmidé han har men som han behöver finansiärer till och om han sedan får pengar nog till att få filmen gjorde och när filmen sen kanske gör en vinst så kan alla finansiärer ta en del av vinsten.
Som sagt, möjligheterna är oändliga och tekniken för detta har funnits i flera år.

Men, varför görs inget?
Jo, för att dom som har makt, pengar och resurser idag är inte intresserade av den här utvecklingen, dom vill inte ge ifrån sig sin makt.

Vi måste ta den.
Hade jag vunnit 100 miljoner på lotto är det här ett projekt som jag hade dragit igång direkt.
Last.fm strider för den goda kampen så gott dom kan och det är ett stort steg i rätt riktning, men vi har en lång väg kvar.

Inga kommentarer: