måndag, september 15, 2008

Linn Heed ger dumma, normativa och outbildade svar

Jag blir ofta trött och irriterad när jag läser sexfrågespalter och liknande i tidningarna. Ganska kanske man kan säga att jag överreagerar eftersom jag personligen känner att det är ett dåligt råd men att det kanske är ett ganska hyfsat råd till den som frågar.
Men ibland är det verkligen ett riktigt dåligt svar jag läser och från senaste chatten finns det ett tydligt sånt exempel.
Olle74 säger: Hej Linn, Jag undrar om det är normalt för en 34 årig man att vara oskuld och faktiskt inte ha lust till sex överhuvudtaget. Jag känner att det hindrar mig från att dejta, för det skulle nog skrämma kvinnorna. Vad kan denna brist på lust vara?
Linn Heed säger: Bristande lust kan bottna i många olika orsaker, både psykologiska men även fysiologiska. Har man någon sjukdom eller medicinerar så kan det givetvis påverka lusten, humöret och den kemiska sammansättningen med hormoner och dylikt i kroppen. Mår man psykiskt dåligt, känner sig labil, orolig, dålig självkänsla, bristande tillit till andra människor så påverkar det givetvis en persons möjligheter till socialt samspel. Har man därtill ett bagage, av t ex jobbig uppväxt med gränsöverskridande (behöver inte nödvändigtvis vara sexuella övergrepp), där man inte har fått sina basala behov tillgodosedda, så kan det påverka den sexuella lusten och förmågan i vuxen ålder. Sedan är lusten olika stark från individ till individ, och från olika situationer och tidsperioder i livet. Känner du dig bekymrad över detta och önskar förstå på djupet vad detta bottnar i, så råder jag dig till att söka en professionell samtalskontakt.
Jag förbluffas över att asexualitet inte nämns öht. Det finns olika samtalsgrupper på nätet, bland annat på qruiser eller Asexuellt, där personer som inte känner sig intresserade av sex kan prata och diskutera. Det känns som ett rimligare första steg till skillnad från att "söka en professionell samtalskontakt". Att hitta andra likasinnade att prata med gör för många att man kan börja känna sig trygg i sig själv och den man är. Att man kan våga stå för den man är och inte här som Olle känna att det hindrar honom från att ta kontakt med personer.
Olle känner sig ju uppenbarligen bekymrad eftersom han frågar dig Linn och jag blir besviken på att du inte kan ge ett lite bättre svar än sådär. Lite mer förväntar jag mig faktiskt av en "expert".

5 kommentarer:

Devin sa...

Bra sagt! Undrade själv över det faktiskt, och det är inte första gången. Hon brukar aldrig hänvisa till bra forum, trots att det väldigt tydligt kan vara den bästa utvägen...

Mikusagi sa...

Tänk att Linn Heed får betalt för att inte ha koll...

Mattias S sa...

Ja, det är tragiskt att man kan bli kallad för "expert", få betalt och sen inte ha mer kunskaper än så här.

Anonym sa...

Ärligt talat. Tagga ner!

Hon har nog betydligt fler utbildningar än någon av er.
Hon är leg psykolog vilket innebär 5 år plus ett års praktik samt psykoterapeut vilket är tre år till samt att hon är sexolog.

Hon svara här på inlägg i en chatt. Det är kanske inte helt enkelt att då minnas allt. Jag kan garantera er att hon känner till assexualitet.

Mattias S sa...

Vad spelar det för roll hur bildad och kunnig man är om man inte sätter det till användning i sitt jobb?

Jag vet inte vilket som är värre, att hon är okunnig eller att hon är för inkompetent för att använda sig av sina kunskaper.
Det är nog hugget som stucket.