måndag, juni 15, 2009

Anonymitet och integritet på nätet...

Marcus Birro skriver en krönika i Expressen om hur vidrigt folk beter sig på nätet eftersom dom kan vara anonyma. Jag tycker det är en mycket engagerande krönika som tar upp riktigt vidriga sidor hos "vanligt folk" och hur dom kan omänskliggöra en annan person till den grad att dom kan vräka ur sig hatfull galla på personer som dom av någon anledning inte håller med.
Jag tycker det har vissa saker gemensamt med den debatt som kommit upp i USA efter att en abortläkare blev mördad. Där extrem-högern i USA omänskliggör pro-choice människor och kallar dom för babykillers och visar upp groteska bilder på aborterade foster och liknande vilket leder till att folk går så långt att dom utför sånna här handlingar.
Och jag tycker det är lite samma sak med det Birro pratar om, anonymiteten på nätet bidrar till ett väldigt hatfullt och omänskliggörande klimat som förstör möjligheten till konstruktiva samtal och vettiga debatter.
Men mot slutet tappar Birro mig helt. Att han sätter Piratpartiet och deras kamp för just personlig integritet som att dom står på mobbarens sida är förkastligt. Jag ser inte anonymiteten på nätet som ett problem i sig men det ger utrymme för problemet att breda ut sig. Men att ge upp den personliga integriteten och privata sfär på nätet för att ta itu med hatfulla kommentarer känns som en extrem överreaktion.
Jag tänker på Magnus Franzéns krönika i Helsingborgs Dagblad som jag läste häromdagen angående ens privatliv och vilka uppgifter som finns tillgängliga om en bara några knapptryck bort. Hur anonym får man lov att vara i dagens samhälle? Och hur anonyma vill vi att man ska få vara i framtidens?
Man får också tänka på att om mobbaren inte får vara anonym får inte du det heller. Och om du kan utnyttja kännedom om mobbaren för att sätta dit den kan mobbaren använda kännedom om vem du är för att sätta dit dig.
Jag tycker många saker behöver göras för att förbättra diskussionslkimatet på nätet, och i samhället som helhet, att ge upp personlig integritet och anonymitet på nätet är inte en av dom.

Inga kommentarer: