tisdag, juli 14, 2009

Tips om underskattad musik...

I och med att jag började använda Last.fm mer och mer förändrades mitt musiklyssnande väldigt mycket. Jag lyssnar aldrig på vanlig sänd radio längre och har ingen som helst koll på vad som är nytt och populärt. Istället låter jag olika rekommendationer därifrån i stor utsträckning styra vad för nya musik jag hittar.
Där märker jag också hur underskattad jag tycker viss musik är eftersom man kan se hur många lyssningar varje artist har.
Här är 4 artister/grupper som jag tycker är grymt underskattade och som fler borde lyssna på.

Först är det Future Conditional som jag upptäckte relativt nyligen genom just Last.fm. Det är underbar electro-pop med retrokänsla. Fast utan att det känns som det är menat som retro, det känns som det är menat som bra musik helt enkelt, och det är det.

Dub Sweden har jag lyssnat på rätt länge och dom håller fortfarande. Väldigt medryckande elektronisk indiepop med dubkänsla skulle jag nog vilja kalla det. Vissa av deras singlar spelades ganska mycket men dom försvann ganska snabbt igen från mainstreamuppmärksamheten men jag tycker det är väldigt bra och jag tror fler skulle gilla dom också ifall dom lyssnade lite.

Bedük började jag lyssna på förra våren när en väldigt kär vän lyssnade på honom. Han gör turkisk dans/klubb-musik och det är väldigt bra. Medryckande takter blandas med både roliga och seriösa texter. Det jag fastnar för mest är en fantastisk känsla för just takter och ljudbilder.

Disco Digitale hittade jag precis som Future Conditional via Last.fm ganska nyligen. Dom gör väldigt charmig synthpop/italo-disco med härliga retroelektroniska ljud och fin sång av Annelie Schmidt.

Det är fyra artister som jag reagerar över att dom har så få lyssnare varje gång jag lyssnar på dom via Last.fm och jag hoppas att någon annan uppskattar dom också...

Inga kommentarer: