torsdag, oktober 22, 2009

Ännu mer sexprat...

Duktiga och intelligenta Tanja Suhinina länkar till och pratar om tv-inslaget som var grunden till Roland Poirier Martinssons artikel i SvD. Hon säger mycket bra saker angående inslaget och jag känner inte att jag behöver upprepa dom här. Först och främst kan ni se inslaget här.


Några saker som jag kom och tänka på var också hur Roland Poirier Martinssons pratar om att han inte vill att skolan ska tvinga på barnen den här informationen om sex men han tycker det är okej om en förälder tvingar på barnet informationen, eller håller den ifrån dom. Utöver alla sakliga och praktiska argument som Pelle Ullholm från RFSU kom med så förstår jag mig inte på den synen på barn och ungdomar. Jag tycker människor, barn som vuxna, har rätt till fakta, kunskap och information. Jag tycker inte det är upp till föräldrarna att bestämma vilken kunskap ett barn ska få och inte. Man kan börja ta en debatt om informationen som ges stämmer och sådana liknande saker, men om man går med på att informationen är korrekt så tycker jag inte man ska ha några invändningar. Och vill man ge barnet en annan bild av något som det pratats om i skolan så kan man som förälder göra det.
Det var en tant från Hem och Skola där som sade några riktigt korkade saker. Hon pratade om att man ska hålla saker kring sex hemliga för barnens skull. Att det ska vara något för dom att upptäcka på egen hand. Typ, vakna upp en morgon och det känns som om man kissar glödande lava är väll något alla borde få uppleva eller vaddå? Nej, så menar hon naturligtvis inte. Men det som är intressant och kul att upptäcka med sex är väll vad man tycker om och inte? Att hitta saker man gillar och olika sätt att göra det på? Att upptäcka att analsex gör jätteont utan glidmedel tror jag nog dom flesta hade uppskattat om dom vetat om innan dom provat. Det är väll bra att veta om mycket praktiska saker kring sex så att man kan upptäcka olika sexuella saker man tycker om och samtidigt känna sig trygg av att man gör det på ett säkert sätt med minimerade risker för smärta och obehag?
Sen kan jag inte riktigt komma över vilken skitstövel Roland Poirier Martinssons verkar vara. Han tänker inte ens låta sitt barn gå på den lektionen. Han säger ju att den informationen ska finnas frivilligt, men han pratar om föräldrarnas frivillighet, inte barnens. Det är otroligt respektlöst tycker jag.
Annars så sade Pelle Ullholm från RFSU väldigt bra saker och höll en väldigt bra ton trots idiotiska kommentarer från dom personerna han argumenterade med. En ton som jag antagligen inte hade kunnat hålla. Det är tur att det finns duktiga, vettiga personer som kan hålla sig kvar vid fakta och saklig argumentation trots att dom man argumenterar med inte gör det.
Lite intressant att han var ensam mot 3 personer i diskussionen, men med tanke på vilken nivå på sitt argumenterade dom olika sidorna hade var det kanske ganska jämt ändå.

Inga kommentarer: