onsdag, oktober 21, 2009

Lite mer analsex...

Det frågas ofta om analsex i frågespalter och dylikt. Många är nyfikna på prova och det förutsätts att analsex ska vara lite krångligt och speciellt, samtidigt som det förutsätts att vaginalsex ska vara problemfritt och enkelt. Att sakerna förutsätts på det viset kan man prata mycket om men det är inte vad jag hade tänkt prata om nu utan jag hade tänkt prata om Linn Heeds svar på frågor om analsex. Hon ger i princip samma svar varje gång och varje gång tycker jag hon fokuserar på fel saker, förutom det faktum att hon förklarar att det är dåligt att föra in saker som nyss varit i analen i fittan. Det är bra att hon är tydlig med. Här är frågan iaf:

Fråga: Jag är sugen på att ha analsex, men undrar om det är någon nackdel med det, eller finns det något man ska tänka på? Sofie

Linn svarar:
Om båda parter är överens om att man vill pröva analsex så är det viktigt att tänka på hygienen. Att tömma tarmen innan samlag och att tvätta ordentligt med tvål och vatten. Använd kondom och rikligt med glidmedel.

Viktigt är att inte gå från anala samlag till vaginala eller orala samlag. Då överförs bakterier som kan skapa stor oreda i underlivet. Byt kondom först! Samma sak gäller smeksex. Att värma upp med petting är ofta uppskattat, men tänk på att inte föra upp fingrarna i slidan efteråt.

Slappna av och avbryt om det gör ont. Ringmuskeln som sluter kring anus är mycket stark och reagerar naturligt på när något tränger in. Analsex kräver bra kommunikation, trygghet med den man älskar med och mod att våga säga nej om man inte vill fortsätta.

Varför är det viktigt att tänka på hygienen? Det är mest en smaksak, jag tror nog dom flesta föredrar en ren tarm men det är inte viktigt. Det händer inget dåligt om man inte tänker på det, lite bajs blir man inte skadad av.
Sen förstår jag inte varför hon påstår att man får problem i fittan om man tar en kuk som nyss varit i analen i munnen.
Hennes påståenden om vad analsex kräver känns som ett lite fånigt icke-svar. Det insinueras saker och jag tycker man får gissa sig till ganska mycket. Att använda omskrivningar som "älskar" när man pratar om rövknull gör att iaf jag tycker det blir lite oseriöst. Man behöver ju inte kalla det rövknull heller, analt samlag eller helt enkelt "sex" tycker jag fungerar utmärkt. Men när man säger "älskar" tycker jag man får en helt annan uppfattning om vad det handlar om.
För att prata mer praktiskt och realistiskt så kräver analsex att man förstår lite hur analen fungerar. Eller ja, det krävs ju inte. Men om man vill öka sina chanser för att det ska bli skönt så är det rätt bra. T.ex. är det bra att veta att det finns två muskler där som håller emot, en som man styr medvetet och en som man inte kan styra själv. Den som man inte kan styra medvetet bör man ta det försiktigt med så att den slappnar av och släpper in vad det nu är man ska stoppa in i analen. Ett vanligt sätt att göra det på är att sätta ett lagom tryck med saken man ska föra in i ca 15 sekunder vilket gör att muskeln automatiskt slappnar av. Sen beror det ju på hur stor saken man ska föra in är. Det kan vara bra att börja med t.ex. ett finger för att sen föra in två innan man stoppar in kuken. Och i varje steg då ta sin tid och inte trycka på för hårt utan ge analen en chans att slappna av.
Sen tycker jag att "mod att våga säga nej om man inte vill fortsätta" är något som gäller allt sex, inte bara anala samlag.

Analsex har en väldigt speciell plats i vårat samhälle. Väldigt många har sina speciella uppfattningar om vad analsex innebär. Det är lite intressant för den uppfattningen skiljer sig väldigt mycket åt beroende på vilka man pratar med. För Roland Poirier Martinsson som skrev om Sexpropagandan på våra skolor så verkar ju analsex vara något jättehemskt. Det fick mig också att associera lite till en stor, långvarig undersökning i USA där man har följt ungdomar som avgivit kysketslöfte och deras sexvanor och kommit fram till att bland tjejer som avgivit det löftet var det fyra gånger så vanligt att dom hade haft analsex. Eftersom kyskhetslöftet bara gällde vaginala samlag så är det rent tekniskt inte ett brott mot kysketslöftet att ha analsex och därför valde många att ha analsex var den tolkningen dom flesta gjorde av det resultatet.
Jag tycker det är intressant att se hur olika grupper pratar om olika former av sex och i dagens samhälle är nog analsex som är den hetaste frågan på många sätt.

5 kommentarer:

Martin sa...

Intressant var ordet!
Bra skrivet.

Mattias S sa...

Tack. :)

Götsik sa...

Så ska det vara!

Anonym sa...

det Linn syftar på gällande oralsex är nog mun på fitta och inte kuk i mun. En tunga som rullar runt där nere kan lätt flytta på bakterier.

Men jag har aldrig hört någon som fått något värre än en urinvägsinfektion av slarvigt analsex och det är väl med råge värt.

Mattias S sa...

Anonym: Jag tror inte det, hon pratar om samlag. Och hon har flera gånger tidigare pratat om att inte stoppa en kuk som varit i analen i munnen. Jag tror hon tycker det är äckligt och därför argumenterar om att det är farligt på något sätt...