lördag, oktober 24, 2009

Ungdomars hjärnor, gymnasiebetyg och hat...

Jag läser Annika Marklunds senaste kolumn och har inte så mycket att säga om kolumnen i sig, den har sina poänger och ytlig vänskap är något jag tänker rätt mycket på. Det finns många olika aspekter i det, dels dom hon tar upp och dels hur många saker som kramar och andra beteenden bara blir saker man gör och inte som betyder något särskilt egentligen. Men sånna saker har jag inte alls lust att skriva om just nu. Istället reagerade jag starkt på detta:
Förresten...
… visar ny hjärnforskning att hjärnan utvecklas för fullt under tonåren och inte mognat helt förrän vid 25. Sist ut är de delar som styr beslutsfattandet. Det får inte direkt att ta bort möjligheten att läsa upp gymnasiebetygen att framstå som en bättre idé.
Och ja, det är sanslöst hur korkat beslutet att inte tillåta personer att läsa upp sina gymnasiebetyg senare är. Man får inte t.ex. köpa alkohol eller gifta oss när vi är under 18 eftersom vi inte är mogna nog att ta den typen av beslut. Men redan när man är 16 förväntas man kunna ta ansvar för hela sin professionella framtid?
Vad i helvete?
Jag vet inte vad jag behöver säga mer, jag tycker den poängen är så självklar att den talar för sig själv.
Men jag vill fråga Jan "Att ställa krav i skolan är att bry sig" Björklund, hur är det att bry sig när man tar bort möjligheten att senare rätta till misstag man gjorde som 16-åring?
Jag vet inte om Herr Björklund vet om det här men åldern 16-19 kan vara väldigt jobbig och svår för många. Det händer väldigt mycket i den åldern och det är många som inte orkar med skolan utöver det emotionella tumult man har inom sig. Att ställa hårda krav på en sån person är inte att bry sig. Det är raka motsatsen till att bry sig, eller ja. Det är ju att bry sig om dom personerna som tjänar på det här systemet. Och det är en vedervärdig människosyn att sortera människor på det sättet. Att bry sig om dom som klarar sig och skita i dom som inte gör det. Och dessutom ta bort möjligheten för dom som inte klarar sig att rätta till det senare.
Det är en så segregerade politik som går ut på att sortera in människor i olika fack. Jag hatar verkligen den synen på saker och ting och jag kan inte förstå att Sverige verkar tycka hans tankar och idéer är bra, är det verkligen dom här värderingarna vi har i vårat samhälle?

Inga kommentarer: