tisdag, december 01, 2009

Filmkoll: Ben Foster

Ben Foster är en rätt ung skådespelare som fått allt mer uppmärksamhet på sistone.
I 3:10 to Yuma så stjäl han inte bara varje scen han är med i, vilket inte är dåligt med tanke på att han går upp emot Christian Bale och Russell Crowe. Men fullkomligt dominerar mitt intryck av hela filmen. Han har en intensitet som fängslar mig och det gör nästan ont i mig när det tar slut, jag vill se mer.

Hans rollprestation i Alpha Dog är kanske rent av ännu intensivare. Hans psykutbrott känns skrämmande äkta och det verkligen sprudlar om honom. Men utan att han tar för mycket plats som skådespelare, jag känner bara karaktären, inte skådespelaren. En kvalitet som kanske är hans största styrka, han kan spela många olika roller och känns hela tiden anonym som skådespelare.

Han gör en mycket minnesvärd prestation i Bang Bang You're Dead också vilket är första filmen jag minns av honom. Men, samtidigt som jag kallar hans prestation minnesvärd så minns jag inte så mycket om den mer än att den fortfarande känns i mig.
Han är också en av ytterst få ljuspunkter i X-Men 3 som annars bara gjorde mig ledsen i ögat över att man sumpat en franchise som såg så stark ut.
Jag blev dock rätt besviken på hans senaste prestation i filmen Pandorum, men det handlar nog mer om att jag blev besviken på filmen som helhet. Jag tycker nog inte han hade kunnat göra så mycket mer med den.Tyvärr. Både filmen som helhet och hans karaktär hade en väldigt potential men jag tycker inte det kom nära.

2 kommentarer:

Thomas sa...

Jag älskar honom i Bang Bang You're Dead, men jag har inte sett 3:10 to Yuma än. Tyckte dock att Pandorum var riktigt bra, klar fyra. Foster var bäst i den oxå.

Mattias S sa...

3:10 to Yuma var en ganska blek film, men Ben Foster är fantastisk! :)
Jag upplevde Pandorum som lite för mycket skräck och lite för lite tät och smart thriller.
Men ja, Foster var bäst i den, framförallt inledningen tycker jag han glänser i. Men jag tycker hans potential inte användes tillräckligt mycket i den.