tisdag, september 25, 2007

Ropen skalla, fri kollektivtrafik åt alla!

Både när jag tidigare bott mer eller mindre på landet eller nu när jag bor i en stockholmsförort så har jag alltid tyckte att tanken med fri kollektivtrafik har varit en så uppenbart bra idé att jag liksom inte riktigt kunnat förstå varför det inte gjorts ett större försök. I DN står det att man ska höja priset igen och SL har satsat massor med pengar på ett nytt betalsystem.
Jag undrar hur mycket pengar man skulle tjäna på att lägga ner allting som har med betalningen att göra.
Jag har sett uträkningar och så på hur mycket man skulle behöva höja komunalskatterna för att få in lika mycket pengar den vägen som man gör idag och det var inte särskilt mycket.
Det skulle iaf innebära att alla som tjänar under runt 40.000 i månaden och pendlar skulle tjäna pengar på det. Och då hade dom inte ens räknat med hur mycket mindre pengar det skulle kosta att driva det hela eftersom det så mycket saker som man inte behöver hantera när det är fritt.
För att inte tänka på miljön, jag är övertygad om att många fler hade valt att åka kollektivt istället för att köra bil om det var "gratis".
Det enda motargument jag stött på är egentligen att det är orättvist.
Varför ska dom som inte åker kollektivt vara med och betala?
Ja, varför ska jag vara med och betala politikers höga löner? Varför ska jag vara med och betala ett fjantigt försvar? Varför ska jag vara med och betala massa annan skit som jag inte vill vara med och betala? Det är en kompromiss och med tanke på hur många som åker kollektivt ser jag inte det alls som någon större orättvisa än t.ex skolor, sjukhus, polis, brandkår eller vad som helst som vi betalar tillsammans.
Finns väll iofs massor som inte tycker det ska betalas gemensamt heller.

Inga kommentarer: