söndag, oktober 21, 2007

Diskussionen fortsätter...

Blev en liten diskussion utifrån mitt svar på Emmas inlägg, den kan ni följa här:

Emma said...

Mattias: Jag läste ditt inlägg igår när det dök upp i statcounter och misstänker att det är du som är anonym härovanför. Och tjaa, jag håller absolut med dig om att vi behöver mer mångfald. Hundra procent. Men när du skriver "Genom att låta sig bli objektifierad har man inte makten, man har bara gett upp." vill jag ställa en massa följdfrågor, varav den absolut viktigaste är "varför"? Och, kan man inte vara både objektifierad på bild och stark, självsäker och duktig? Varför är man bara antingen det ena eller det andra? Handlar ditt resonemang egentligen inte om den klassiska uppdelningen bra och dåliga kvinnor? Bra och dåliga uttryck för sexualitet?

Mattias S. said...

Ok, i vanliga fall blir det ju trackbaks när man länkar men inte här så visste inte om du hade sett.

Nej, jag är inte anonym.

I sammanhanget jag säger det så pratar jag om att alla gör det, låter sig objektifieras alltså.
Då känns det som man gett upp.
Det är en förutsättning att bli objektifierad som man måste gå med på för att kunna visa upp det där andra.
Och om man då gör det på egna villkor så är det inte på egna villkor utan man har bara gett upp.
Du får vara hur stark, självsäker och duktig du vill så länge du är sexig och låter dig objektifieras.

Förstår du hur jag tänker?

Man kan vara både och men när den objektifierande sexigheten är en förutsättning för det andra blir det fel.

Emma said...

Men är det då kvinnorna som ska förändra sitt beteende, eller är det vi andra som ska förändra hur vi ser på deras beteende?

Vilka "alla" låter sig objektifieras? ALLA artister? ALLA programledare? ALLA skådespelerskor? Är man per automatik objektifierad om man är med på bild? Eller handlar det om en viss typ av bid? Vem bestämmer de här reglerna? Finns det objektiva värden när det kommer till "objektifiering"? Är objektifiering alltid något dåligt?

Mattias S. said...

Emma: Vi behöver mer mångfald där kvinnor som inte är "sexiga" också får vara coola, självständiga och starka.
Det är vad som ska förändras enligt mig.

Nej, inte alla. Men väldigt många. Jag ser att du läser det lite hårdare än vad jag menar det, så tolka det mjukare. :)
Men alla som tar den "sexiga" vägen eller vad man ska säga.
Men det är inte dom som jag vänder mig emot, det är bristen på motvikt.

Ingen bestämmer dom här värdena, det här är mina åsikter, ur ett perspektiv.

Det finns inga som helst objektiva värden när det kommer till samhälleliga saker utan det är som sagt mina värderingar och åsikter.
Förstår inte ens varför du frågar. :)

Beror på vad du menar med "objektifiering", utveckla frågeställningen.

Emma said...

mattias s: Att det finns en stor, stor obalans i saker och ting skriver jag under på vilken dag i veckan som helst.

Inga kommentarer: