torsdag, december 20, 2007

Lådvinet hotas

Metro rapporterar:
Försäljningen av lådviner kan vara hotad. Farligt hög alkoholkonsumtion bland medelålders kvinnor är orsaken.

En avhandling vid Lunds universitet visar att var tionde medelålders kvinna, 50-59 år, dricker så mycket alkohol att det är hälsofarligt.
Framför allt är vinkonsumtionen hög. Nu kräver Kvinnoorganisationernas samarbetsråd i alkohol- och narkotikafrågor (KSAN) att försäljningen av boxviner stoppas.
Är det verkligen lådvinet som är boven och inte dryckesvanorna?
Visst gör lådvinet sitt men att kräva att det ska förbjudas känns väldigt dumt.
En avhandling vid Mattias universitet visar att 9 av 10 medelålders alkisar, 50-59 år, dricker så mycket alkohol att det är hälsofarligt.
Framförallt är spritkonsumtionen hög.
Nu kräver Alkisorganisationernas samarbetsråd i alkohol- och narkotikafrågor (ASAN) att försäljningen av sprit stoppas.
Vad gör det citatet mindre gällande?
Varför ska just lådviner förbjudas?
För att det är välutbildade medelålderskvinnor som är drabbade?
Jag är själv väldigt kluven vad gäller alkholpolitik öht, på många sätt är jag emot det då det får så stora och svåra konsekvenser men samtidigt är jag för valfrihet och ser inte hur jag har rätt att förbjuda någon annan ifrån att dricka vad dom vill.
Det jag kommit fram till då är att det ska vara tillåtet men att det ska bära upp sina egna kostnader.
Dom som vill dricka alkhol får vara dom som betalar dom konsekvenser det för med sig.
I praktiken väldigt svårt då alkholpriserna skulle ligga runt 30 spänn för en starköl och 500 spänn för en liter starksprit på systemet.
Men det är pengar som vi ändå får betala via skatterna istället och jag tycker det är fel att det ska betalas av alla.
Dessutom blir det tydligt hur mycket det faktiskt kostar och folk kommer dricka mindre och kostnaderna kommer gå ner och priset sjunka och det kommer skapas en balans där förr eller senare.
I praktiken blir det nog svårt att genomföra då svartspriten skulle öka ännu mer men jag tycker det är märkligt att så många tycker det är så mycket bättre att betala för alkoholens kostnader via andra skatter istället för alkoholskatten.

Inga kommentarer: