fredag, december 21, 2007

Vad ska man ta sig till?

Vad ska man ta sig till när man läser sånt här?
Sju av tio kvinnor i Niger ser det som normalt att de blir misshandlade och våldtagna av manliga släktingar.
Jag känner mig iaf lätt illamående när jag läser sånt.
Och vad gör jag?
Jag stänger den fliken och läser om något annat istället.
Men det fick mig att tänka på lite andra diskussioner jag har stött på och deltagit i på sistone.
Vi kom att diskutera hurivida kvinnor var lika hämndbenägna som män eller inte och jag tyckte inte det och menade på att kulturellt sett så skyller kvinnor väldigt ofta på sig själva.
Kvinnor som misshandlas av sina män skyller väldigt ofta på sig själva, att om dom inte gjort något dumt skulle han inte slagit dom.
Kvinnor som blir våldtagna skyller ofta på sig själva, att det var deras eget fel.
osv osv osv.
Men är det så konstigt?
När man anklagar våldtäktsoffer för att ha bjudit in till det genom att vara lättklädd och/eller lössläppt.
Bara en sån sak som Bara Bröst-debatten är ännu ett exempel på hur samhället skuldbelägger kvinnan och verkligen talar om för henne att det är hennes ansvar att skyla sig och följa dom normerna som finns.
Det är som det finns någon biologisk skyldighet för kvinnor att hålla mäns lustar under kontroll genom att inte synas.
Och då är det inte så konstigt att dom skyller på sig själva eller ser det som normalt att dom blir misshandlade och våldtagna av män.

Jag tyckte det var bra det Magnus Betnér sade i sin show Inget är heligt som visades på femman igår, om varför han brinner för feminism:
Min dotter är 2½, när hon är 22½ vill jag att hon ska kunna åka finladsbåt, ligga med 1000 snubbar på samma kryssning, när den 1001:e killen har halva inne och hon säger "Nej tack, det är bra nu" så ska det vara nej tack, det är bra nu.
Hur många skulle vara på den kvinnans sida om den 1001:a killen genomförde samlaget trots hennes nej och hur många skulle säga att hon får skylla sig själv?
Att man lägger ansvaret på kvinnan på det viset är för mig helt absurt och det är skrämmande hur man ser samma mönster i vårat moderna samhälle som man gör i Niger.

Inga kommentarer: