tisdag, juli 08, 2008

Ropen skalla, överstatlighet och övervakning åt alla!

Är det så det skulle låta om våra "liberala" politiker skulle demonstrera?
Jag har alltid känt mig skeptisk gentemot deras prat om "frihet" och "demokrati" då jag ofta tycker deras politik i praktiken får motsatt effekt för dom flesta.
Genom att släppa på politisk reglering (röstbaserad demokrati) och öppna upp för mer marknadsreglering (ekonomibaserad demokrati) så för man över makt från röstsedeln till plånboken vilket jag inte tycker är bra.
Argumenten man mött är ju att alla har samma möjligheter och om man är framgångsrikare än dom flesta så är det naturligt att man också ska ha mer makt än dom flesta.
Nersippringsargument där även dom som är längst ner i samhället tjänar på att dom som har det bäst får det bättre används också.
Jag har sällan hållt med men i grunden har det alltid varit en skillnad på synsätt där jag ser demokrati och makt som något jämställt och som även gäller ekonomisk politik medans "liberalerna" menar att demokratisk makt över ekonomin ska föras med plånboken.

Den skillnaden är för mig det som definerar vänster och höger vilket sen tar sig olika uttryck i praktiken.
Men jag har ändå haft en sorts "respekt" för den "liberala" visionen även om jag inte ens gillat den som utopi eller trott på den mer än jag trott på statlig-kommunism.

Men den senaste tiden blir det ju allt tydligare att dom här "liberala" idealen bara är skitsnack. Det finns ingen "liberal" politik utan handlar bara om nyliberala överstatliga regler och lagar.
Hur kan man med Liberala ideal försvara FRA lagen? Det går inte utan man måste ta till andra saker för att försvara den, eller som Fredrik "Pungröv" Reinfeldt helt enkelt låta bli att försvara den och bara säga att den är "missförstådd". Mmm, so is my foot in your ass. Det gör inte ont, det är bara ett missförstånd. Och den är ju redan där, så hur kan du klaga? Det är försent att klaga liksom, den är ju där.

Eller hur den nya EU lagen går igenom utan något som helst demokratiskt deltagande, tja, utom Irland som röstade Nej då. Till ingen nytta.
Vad är det för jävla demokrati vi lever i när ett enda land som påverkas ens röstar och när dom röstar nej skiter vi i det? Vad i helvete är det här? Jag blir så arg att jag kokar.
Är det det här vi ska försvara? Vår rättighet att rösta men inte påverka?
Tjurtestiklar in i era mammors fittor! säger jag.
När i röstade ja till EU 1994 röstade vi ja till EU så som det såg ut då, och med dom undantagen som vi hade då. EU ser annorlunda ut idag, våra undantag ser annorlunda ut idag.
"Liberala" idéer om att staten inte ska lägga sig i så mycket verkar ha feltolkats av dagens nyliberaler, det betyder inte att en överstatlig organisation som inte kan påverkas demokratiskt ska lägga sig i istället.
Demokrati betyder folkstyre, och med folk menas inte ett gäng kostymnissar i Bryssel utan folket, vi, folket, invånarna, allihopa. Vi människor, det är vi som är folket. Det är vi som ska styra.
Det värsta av allt är ju tyvärr att det är vi som gör det. Det är vi som styr. Vi låter politikerna genomföra det här.
Men är det så konstigt? Vi har kämpat hårt för alla demokratiska regler, lagar och rutiner. Vi slår oss för bröstet och pratar stolt om saker som yttrandefrihet osv. Vi glömmer lätt bort att lagar och regler inte betyder ett skit om ingen ser till att dom efterföljs.
Men vi har faktiskt makt att påverka, vi har det. Men vi måste göra det tillsammans och tyvärr verkar vi inte vara tillräkligt många som är intresserade av att göra det.

Inspiration delvis hämtad från debattartikel i Aftonbladet.

Inga kommentarer: