fredag, augusti 22, 2008

Det här med Kinas os-gymnastflickor och andra OS-tankar...

Ja, som man kan läsa om i t.ex Aftonbladet (nän där borde förövrigt lägga till digg i sin rss läsare så dom inte är så sena med sina nyheter) så pratas det en hel del om He Kexin som påstås vara 14 men som enligt hennes officiella uppgifter är 16.
Framförallt är det i USA det pratas väldigt om det här och "experter" får analysera ansiktsdrag i TV och komma med "fakta" och "vetenskap" som bevisar att hon inte är 16.
När man ser det här i samband med Amerikansk medias nya sätt att räkna medaljer på vänder det sig lite i magen och känns verkligen bara som propagandakrig på en nivå som jag trodde var förbi.
Nu tror jag ju att hon är 14 och att det är propagandakrig från Kinas sida också, men där är det mer uppenbart och det är svårt för mig att bli upprörd på samma sätt. Kina påstår sig knappast stå för frihet, demokrati osv. som USA gör.
Det är trist när sporten inte får stå på egna ben utan blandas in i sån där vidrig smörja, fråna bådas håll.
Sen undrar jag lite över det här med åldersgränser, det talas alltid om flickorna på något sätt känns det som.
När man pratar om hur Usain Bolt slog junior-världsrekord som 15-åring är det ju inte med den fördömmande ton det pratas om i andra sammanhang.
Jag vet inte riktigt hur jag känner om det här med barnutövare i OS.
Man har ju hört skräckhistorier om hur det sett ut på t.ex rumänska gymnastikskolor och så ska det naturligtvis inte få gå till.
Men annars ser jag inte vad det är som är fel med unga utövare.

Lite andra intryck jag fått av OS så här långt är att svenskarna gnäller för mycket, vissa har rätt i sitt gnäll, Ara t.ex, andra känns bara gnälliga.
Sen sade en kommentator under Carolina Klüfts längdhoppning då amerikanskan med 8e platsen skulle hoppa något i stil med: "om vi ska ses på det här med Klüfts ögon så hoppas vi att amerikanskan inte ökar." och det gjorde mig lite arg.
Jag tror inte Carolina Klüft någonsin hoppas att någon av hennes medtävlanden ska göra ett dålgit resultat. Med Carros ögon skulle man snarare hoppas på världsrekord. Men samtidigt hoppas att man gör ett ännu bättre resultat själv.
Och av dom olika synerna på sport så ställer jag mig till det andra.

2 kommentarer:

Thomas sa...

http://theferrett.livejournal.com/1140260.html

Om Usain Bolt. Tyckte det inlägget var jävligt träffande :)

Mattias S sa...

Lite kul var det iaf. :)