söndag, augusti 31, 2008

Lax i kokosmjölk med ris

Åh, jag improviserade ihop en skitgod rätt idag när jag ryckte i skåpen och var ashungrig.

Så här gjorde jag:
Riset var basmati ris som kokades i saltat vatten med en klick smör.
Eftersom det var helt improviserat så var laxen fryst när jag lade den i pannan och jag stekte i lite smör innan jag hällde på en burk kokosmjölk.
Lät det koka upp och började ha i kryddor och annat.
1 tesked röd currypasta, 1 hönsbuljongtärning, 2 teskedar honung och sen smaksätt med pressad citron, citronpeppar, curry, cayennepeppar, chilipeppar, vitpeppar och Herbamare örtsalt efter smak.
Det blev jävligt lyckat faktiskt, otroligt gott tillsammans med riser och laxen som kokades i kokosmjölken gav väldigt god smak till såsen.
Laxen i sig blev helt misslyckad, seg och torr. Men vad väntar jag mig när jag kokar den från fryst direkt och så.
För att vara så snabbgjort och improviserat med tomt kylskåp är jag grymt imponerad.
Borde kanske ta och göra ett mer seriöst försök med det här receptet som utgångspunkt.

Inga kommentarer: