tisdag, september 23, 2008

Mattias frestelse / Mattias Temptation

Jag skriver för lite om mat här på bloggen. Jag gillar mat. Mycket. Här kommer iaf ett recept på Mattias Frestelse, eller på engelska Mattias Temptation.

Mattias Frestelse
4 portioner
Tid ~1 timme

Svårighetsgrad: enkel

Ingredienser:
400 gram kassler
ärtor
majs
paprika
1 burk ananas-ringar eller -bitar.
3dl ris
smör
olja
ost

Till såsen:
spad från ananasringar/-bitar.
2-3dl grädde
1 burk creme bonjour soft spread vitlöksost eller liknande
Sweet chili sås
salt
peppar
cayennepeppar
örtsalt
kycklingfond alternativt hönsbuljong
eventuellt Sambal olek
eventuellt vitlök

Gör så här: Koka riset med lite salt, smör och olja. Jag gillar basmatiris men det funkar med dom flesta sorter som inte är för klibbiga antar jag.
Häll ananas-spadet i en kastrull, tillsätt grädde, vitlöksost, lite sweet chilisås och kycklingfond. Peppra och salta.
Skär kasslern i bitar efter smak, jag gillar kuber på en dryg kubikcentimeter med den rökta ytan bortskuren.
Om det är ananasringar så skär dom i lagom bitar och blanda med kasslern i en ganska stor ugnsfast form.
Häll på ärtor, majs och paprika. Jag använder mig alltid av sån där fryst mix men om man vill antar jag att det går att använda andra sorter också men jag tycker det blir väldigt bra med sån där fryst mix.
Koka upp såsen. Smaka av. Tillsätt mer kycklingfond och sweet chili sås efter smak. Smaka av och krydda med örtsalt och eventuellt lite cayenne för mer smak. Vill man ha det lite starkare rekommenderar jag en klick Sambal olek i också. Eller om man vill ha en tydligare vitlökssmak kan man pressa i en vitlöksklyfta eller två.
Häll ut det färdiga riset i formen tillsammans med kasslern, ananasen och grönsakerna. Blanda runt och fördela lite. Häll på såsen och fördela det hela jämnt i formen. Täck med ost och gratinera i ugnen på 200-225 grader i 20-30 minuter tills osten precis börjat få lite färg.

Det tar lite tid men är väldigt enkelt och blir väldigt gott.

Inga kommentarer: