onsdag, februari 04, 2009

Relationshedonism

Jag är intresserad av relationer på olika sätt, olika relationsteorier och normer kring relationer och liknande.
Jag har hittat ett sätt som jag förhåller mig till relationer på ett sätt som jag känner mig väldigt nöjd med. Jag har också pratat med andra som förhåller sig på ett liknande sätt och jag har känt att det saknas något som beskriver det hela.
Relationsanarki, polyamori och andra uttryck har mycket som stämmer in på hur jag känner och tänker. Men också saker som inte gör det, på ett eller annat sätt.
Jag tycker inte det är så viktigt att definiera saker men ibland blir det väldigt jobbigt när man ska förklara något för något och då känns det skönt att kunna säga ett ord och om personen inte vet vad det innebär så hänvisa personen någonstans där ordet finns definierat.

Men jag har inte haft det ordet tidigare men nyligen var det någon som kom att kalla det för Relationshedonism vilket jag och flera andra tyckte var ett smått lysande ord.
Och jag blev lite inspirerad och började skissa ner olika förklaringar på vad det innebär och publicerade det på wikipedia. Men det gick inte för sig. Lite trist kan jag tycka eftersom det är ett ord som beskriver något väldigt många saknar ord för. Och jag tycker det känns lite inkonsekvent att vissa andra saker får vara kvar utan att uppfylla verifieringskraven.
Men men. Jag tänkte lägga upp texten här istället då.
Relationshedonism är ett begrepp som uppkommit för att beskriva ett sätt att förhålla sig till relationer som det inte riktigt funnits ett ord för tidigare.

Med relationer menas alla typer av relationer, kompisar, vänner, bekanta, knullkompisar, lekkamrater, älsklingar, sambos, särbos, flickvänner, pojkvänner eller vad som helst beroende på hur man nu väljer att definera, eller inte definera, olika personer man har nån form av relation med.
Till skillnad från till exempel Relationsanarki som inte erkänner att det finns någon skillnad mellan vänskapsrelationer och kärleksrelationer så tycker Relationshedonismen att man får göra skillnad på vilka relationer man vill, och hur man vill.

Relationshedonism beskriver ett sätt att förhålla sig till relationer där man låter sig och sina relationer styras av vad man vill och har lust med.
Just att man gör det man har lust med är det som fick ge namn åt förhållningssättet, för precis som med Hedonism så är målet att maximera det man mår bra av och minimera det man mår dåligt av i livet. Andra filosofiska idéer kring hedonism har dock inte nödvändigtvis något med Relationshedonism att göra.

Normer och outtalade regler har inom Relationshedonismen ingen allmän betydelse. Man följer dom normer och regler man har lust med och låter bli att följa dom man inte har lust med. Man skapar sig sina egna regler och förhållningssätt i de relationerna som uppstår tillsammans med dem man har relationer med.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Relationshedonism er nok det som passer best inn på meg også :)

Mattias S sa...

Joina guppen på facebook då! :)

Jocke sa...

lite "do what thou wilt shall be the whole of the law"
Eller förenklar jag förmycket?

Mattias S sa...

Beror väll på.
Om man vill att personer faktiskt ska förstå vad man menar och vad det innebär så räcker det knappast.
Men med dom personerna jag känner som lever så så räcker det.
Det är på något sätt den enda "regeln" som finns.
Men hela förhållningssättet innebär ju mycket mer än det i förlängningen.
Och om någon oinsatt bara läser det tror jag inte den kommer fatta alls.

Jag ska försöka skriva ihop en bättre och längre förklaring framöver...

Anonym sa...

http://www.enbrapartner.se/
En hel sida full med sextips åt dig. Varsågod, present från mig :p

För övrigt saknar jag sidan http://www.sexfakta.se/ DEN var vettig på så många sätt.

Mattias S sa...

Ja, sexfakta var en bra sida. Synd att den ligger på is.
Ska kolla in Enbrapartner, men jag vet inte om du tipsar om den för att den bra på riktigt eller inte. :)

Anonym sa...

Enbrapartner (bara namnet får mig att inse att den inte passar mig) är en sida full av sextips i stil med "40 sätt att hålla armar och ben medan du stopper kuken i fittan". Möjligen en sida som kan få dig att skratta eller hitta nåt nytt att irritera dig över så du får mer att skriva i bloggen (gillar att läsa den), men skulle inte tro att du skulle kalla den "bra".
Jag har funderat över om man kan göra något för att få tillbaka sexfakta.se. sponsra den eller hjälpa till att hålla igång den eller nåt. Men inte kommit mig för att fråga än.

Fredrik sa...

Kan glatt meddela att Sexfakta.se är på gång att startas upp igen. Vi kommer ha en öppen sida som gör att alla medlemmar kan skriva egna artiklar. Allt är i uppstart men snart klart!