onsdag, april 22, 2009

Nedskräpning...

Moderaten Jan Hallberg föreslår krafttag mot nedskräpning och jag måste erkänna att jag håller med honom.
En tusenlapp i böter tycker jag faktiskt inte är orimligt.
Tidigare har jag alltid tyckt att det är väldigt fel och jobbigt diktatoriskt med den här typen av lagar men med tanke på vilka jävla svin och idioter för många människor är så har jag ändrat mig. När jag har varit emot den typen av lagar så har jag varit det för att jag har antagit att dom flesta människor är som jag och inte skitar ner i onödan. Men folk är tydligen inte sånna.
Man ser folk stå och röka vid busskuren och sen slänga fimpen på marken. Istället för att gå 20 meter till närmsta papperskorg. Visst får du ha en äcklig vana om du vill det men låt inte mig och andra lida för att du tycker om att stinka vidrig rök och få dålig andedräkt. Eller tuggummi eller bara att spotta eller slänga skräp och så.
Vad är det för fel på folk? Hur svårt är det att låta bli att skräpa ner? Vill man leva i ett samhälle som ser ut sådär?
Jag pratar en del med utbytesstudenter och så som säger att dom tycker det är så himla rent här i Stockholm då. Jag tycker alltid det känns lite konstigt för jag tycker det ser ut som fan för det mesta. Men med tanke på hur det ser ut i andra storstäder ute i Europa så är det väll ganska bra. Och det är tragiskt.
Det är också något jag tycker Reclaim the Streets/Reclaim the City ska ta till sig. Vill man reclaima staden/gatorna så ser jag det som en stort steg att hålla rent.
En ren stad är en stad jag vill vara i. En ren stad är en stad där man kan slå sig ner i och använda sig av. Inte bara något man passerar igenom när man är på väg någonstans.
Om det krävs idiotiska lagar för att få folk att bete sig vettigt så låt gå då. Men det är tragiskt att det ska behövas.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja! Hata nedskræpare!