söndag, april 12, 2009

Samband = orsak, Facebook och sociala medier på nätet

Det är intressant hur det i varenda populärmedial rapportering av vetenskapliga artiklar är på det sättet att samband likställs med orsak.
Forskare har hittat samband mellan facebook och sämre betyg, rubrik och artikel säger "Dina betyg sänks med Facebook".
Jag blir irriterad och trött på denna anti-intellektualism och ovetenskaplighet som framförs i populärmedia. Det är inte svårt att skriva en mer korrekt artikel.
Det vi faktiskt får ta del av som är vetenskapligt bevisat är följande:
Forskare på Ohio State University har kommit fram till att 68 procent av de studenter som använder Facebook har ”betydligt” sämre betyg än de som inte har ett Facebookkonto. – Vår forskning visar att folk som lägger ner tid på Facebook pluggar mindre, säger Aryn Karpinski till Sunday Times.
Min spontana reaktion är ju att det enligt min uppfattning alltid varit så att dom personerna som lägger ner mest tid på att vara sociala generellt sätt alltid haft mycket sämre betyg än dom som inte gjort det. Om man lägger ner den sociala tiden på att festa, hänga och röka utanför Konsum, på facebook eller vad som helst spelar liksom ingen roll.
Nu har jag inte tagit del av artikeln men utav den informationen jag har så känns den bara bekräftande av min tidigare uppfattning.
Hur man av den informationen drar slutsatsen att Facebook sänker dina betyg kan jag inte riktigt förstå.
Forskaren Aryn Karpinski säger iofs också att: "Varje generation har sina distraktioner, men jag tror att Facebook är ett unikt fenomen." Och ja, det är unikt på det sättet att man kan vara väldigt social när man är hemma. Det finns alltid folk tillgängliga. Men det är inte Facebook som är unikt, det är internet. Förr hade man kanske telefonen där folk alltid var tillgängliga men bland annat kostade det pengar att ringa och det var inte samma sociala gruppkänsla som man nu kan ha via internet. Med mera.
Att hela tiden ha större delen av sitt sociala kontaktnät tillgängligt är självklart något som kan distrahera och jag tror inte riktigt vi har vant oss vid hur vi ska hantera den distraktionen internet kan vara. På bara 10 år har all världens information helt plötsligt hamnat i allas våra knän. Helt plötsligt har vi kontakt möjligheter med nästan alla vi känner hela tiden. Mobiltelefonen är så klart också en stor del i detta.
Min poäng är iaf att det är så tråkigt att saker och ting presenteras så platt i en artikel när det finns så många andra saker att ta upp. Saker som iaf jag tycker är intressanta.

Inga kommentarer: