söndag, maj 31, 2009

Varför jag röstat pirat...

Vissa har kritiserat mig lite för att jag röstar på något så pajjigt som piratpartiet. Men anledningen till att jag gör det är mycket enkel.
Min största invändning mot hela EU är bristen på insyn och bristen på möjligheter att påverka. Mycket av det som sker i EU sker bortom den demokratiska politiken och utan egentlig insyn. Det tycker jag är fruktansvärt och dom politiska idéer som i EU är grundlagsbefästa utan egentlig möjlighet att påverka är enligt mig ett övergrepp på demokratin.
Och vad har då detta med piratpartiet att göra? Jo, dom jobbar väldigt mycket för en öppenhet mellan folkvalda och väljare. Dom tycker att vi ska ha insyn i det som våra folkvalda håller på med. Någonting som jag ser som en demokratisk självklarhet.
Med lissabonfördraget och annat så står EU lite inför ett vägskäl och jag ser en röst på piratpartiet dels som en proteströst mot det svenska etablissemanget som allt för länge ignorerat den här utvecklingen. Miljöpartiet och vänsterpartiet jobbar en del men jag tycker inte dom varit högljudda nog och deras inställning har för mig ofta känts lite för "anti" vilket utnyttjas av högern som ett sätt att säga att dom bara är emot vilket har fått dom att tystna lite offentligt. Jag vet att många jobbar jättemycket med dom här frågorna och det är orättvist att inte ge dom den cred dom förtjänar för att det inte märks så mycket. Men det är så politik fungerar, syns du inte finns du inte.
Och säga vad man vill om piratpartiet, men dom syns.
Kombinera hela grejen med insyn i EU, patentfrågor, personlig integritet, upphovsrätt och annat tillsammans med den utveckling vi ser både i EU och tekniskt på internet så tycker jag en röst som Piratpartiet känns väldigt viktig just nu.
Därför röstade jag pirat till EU-valet.
Att några av dess representanter dessutom ger ett väldigt sympatiskt intryck gör ju inte saken sämre.
Om dom vill ha min röst i riksdagsvalet nästa år behöver dom dock göra ganska mycket till.

Inga kommentarer: