fredag, juni 26, 2009

Weird Science Kjell om Pirater och Hollywood...

Kjell Höglund är en av våra bästa tv-krönikörer vilket kanske inte säger så mycket iofs. Men han är verkligen med i den moderna tiden, han vet vilka fantastiska möjligheter dagens teknik har och han vet hur fantastiskt det fungerar om man håller sig till piratalternativ jämfört med betalalternativ. Om man t.ex läser den här krönikan så förstår man vad jag pratar om. Han vet vad han pratar om till skillnad från så många okunniga andra journalister och krönikörer som vill säga sitt i debatten men bara framstår som idioter rent ut sagt. Det blir så uppenbart att dom inte vet vad det är dom pratar om och deras åsikt blir svår att ta på allvar och möjligheten till saklig debatt bli mycket liten när den ena parten bygger sin åsikt och sina argument på felaktiga antaganden. Så vare sig man håller med Kjell eller inte så förstår han iaf vad det är det handlar om.
Jag tycker han är en bra mer mogen röst som borde komma till tals oftare, det blir väldigt osakligt och barnsligt även från piraternas sida om det är The Pirate Bay som får representera den sidan.
Kjell skrev en riktigt vass och hård krönika nu senast och jag tycker det är en bra krönika som inte håller tillbaka men inte heller blir obstinat. Jag tycker den känns saklig och passionerad samtidigt som den kritiserar Hollywood-etablissemanget kritiserar den också dom delar av "piratrörelsen" som är barnsliga och okonstruktiva. Det är lite på den här nivån jag tycker debatten som helhet borde ligga som mest. Det är verkligen rättsvidriga övertramp som begås och då ska vi inte ha en sansad ton om det, det är något vi ska gapa och skrika om.
Men när det handlar om hur vi ska lösa saker och ting så kan vi sansa oss och det är precis det jag tycker Kjell gör. Mycket bra.
Sen kommer svaret från andra sidn:
"Den intensiva debatten om illegal fildelning drar till sig en mängd debattörer med bestämda åsikter om problemet och dess lösning. Om inläggen är sakliga och konstruktiva deltar jag efter bästa förmåga för att ge rättighetshavarnas aspekter. När de, som i detta fall, övergår i en osammanhängande störtflod av anklagelser och felaktigt redovisad fakta tycker jag inte att det är meningsfullt att delta."

/Henrik Pontén
Vad i helvete? Jag blir verkligen trött och irriterad på den här Pontén. Han pratar med saklig och lugn röst så ofta om att han gärna vill ta debatten med "piratrörelsen" och komma fram till gemensamma lösningar. Att han inte är "ute efter att sätta dit någon" osv. Men när det är på det här sättet han tar debatten med en av Sveriges mest respekterade tv-krönikörer så känns det ganska hopplöst.
Han ljuger.
Så är det bara.
Han ljuger när han säger att han vill ta debatten.
Han ljuger när han säger att han vill komma fram till gemensamma lösningar.
Han ljuger.
Han vill att vi ska lyda, han vill skydda en föråldrad affärsidé som håller på och förlora sin makt, han skyddar, precis som Kjell skriver, inte upphovsmännens intressen, han skyddar dom stora bolagens intressen. Han skyddar som som tjänar stora pengar på att kontrollera marknaden och använda sig av andras verk.
Om han bara ljuger för oss eller om han även ljuger för sig själv är jag mindre säker på, men i vilket fall som helst så ljuger han.
Om debatten inte lyfter och politiker inte börjar lyssna så ligger en proteströst på Piratpartiet nära till hands inför Riksdagsvalet 2010. Här i EU-valet var det en strategisk röst, det tar emot mer att rösta på dom i Riksdagen. Men om dom presenterar mer vad dom står för så kanske, men jag tycker inte det är värt min röst om dom skulle stödja en borgerlig regering.

Inga kommentarer: