lördag, juli 11, 2009

Dagens gryta

Jag skriver för lite om mat här på bloggen, jag gillar verkligen mat.
Men jag lagar också för lite god mat så det är kanske inte så konstigt. Dagens gryta blev dock otroligt lyckad.
Här är receptet, som jag hittade på själv:

Ca 500 gram grytbitar av nöt
Ca 700 gram Potatis i lagom bitar att äta hela
Ca 300 gram Morötter i ganska små bitar
Ca 400 gram gul lök
Ca 300 gram hela små Champinjoner
5 dl vatten
3dl grädde
2dl mjölk och redning
2 rågade matskedar Svartvinbärsgelé
3 Svampbuljong-tärningar
2 Köttbuljong-tärningar
1 rågad matsked Tomatpuré
4 Lagerblad
Socker
Kummin
Vitpeppar
Salt
Soja
Paprikapulver

Stek upp köttet i lite smör och olja och krydda med salt och peppar.
När köttet fått lite färg runt om i med löken. Fräs runt och krydda med socker, salt, peppar och kummin.
Fräs runt tills all lök mjuknat ordentligt och ha i morötterna. Fräs runt en liten stund och lägg i hälften av buljongtärningarna. Häll på vatten, lite soja och låt koka i typ en halvtimme.
Lägg i svartvinbärsgelé, tomatpuré och paprikapulver.
Häll i grädde, mjölk och redning. Smaka av med mer soja, kryddor och buljongtärningar.
Lägg i potatisen och låt koka i 20 minuter.
Smaka av med kryddor, soja och annat som kan tyckas fattas och lägg i Champinjonerna.
Koka i 10-20 minuter.

Det hela blev väldigt gott och jag är mycket nöjd! Den känns lite höstig egentligen men det gick bra en sommarnatt som denna också. :)
Svampigheten är väldigt stark och svarta vinbärsgelén höjer känslan av mustighet och lite viltkänsla. Mycket gott. :)

Inga kommentarer: