måndag, juli 06, 2009

Några filmer jag tycker du borde se...

Jag sitter och tittar igenom mina filmbetyg och kollar på filmer jag tycker mycket om men som alldeles för få verkar ha sett.

Först och främst vill jag tipsa om Dear Frankie. Det är en av mina favoritfilmer men den film av mina femmor som färst har sett. Det är synd. Jag har nog aldrig varit med om att en film känns så naturlig och samtidigt så berörande i all sin enkelhet. Det är fantastiskt skådespeleri och en helt underbar film på så många sätt. Får gåshud bara jag skriver om det nu. Det är svårt att förklara vad det är som gör filmen så speciell för mig utan att avslöja för mycket av vad som händer. Se den så förstår du vad jag menar.

Sen vill jag tipsa som See This Movie. En väldigt charmig lågbudgetkomedi med Seth Meyers och John Cho. Det är inget speciellt med den egentligen men jag tycker mycket om personkemin mellan Meyers och Cho och stämningen är så skön filmen igenom på något sätt.

Till sist vill jag också tipsa om Criss Cross. En klassisk men underskattad Film-Noir med Burt Lancester i huvudrollen. Det är mycket "vem bedrar vem" och en del vändningar fram och tillbaka, men utan att det blir för mycket eller att det känns krystat. Väldigt bra.

2 kommentarer:

Mattias S sa...

Och ja, jag använde krystat bara så att du kan klaga på mig. :)

Unknown sa...

sötnos :)