måndag, november 23, 2009

Lady Gaga utmanar...

Lady Gaga fascinerar mig både som artist och fenomen.
Jag tycker det är rätt intressant att läsa om henne, och kanske framförallt vissa personers reaktioner på henne. Hon är/gör sig överdriven och det är väldigt provocerande för väldigt många. DN skriver om det både här och här. Och man stöter väldigt ofta på övertydliga exempel på hur kvinnor som är "för mycket" bemöts när man läser om Lady Gaga på nätet. Det är lite intressant. Det här videoklippet tycker jag säger en del också. Även om jag tycker hon framstår som en idiot när hon säger "No, Im not a feminist, I love men." så förstår jag ungefär vad hon menar.


Läser man sen kommentarer till t.ex. den här videon så blir det änna lite läskigt.

För att ta några exempel:
she was hot and very talented, then she turned into some lame goth/fashion icon/wighead tryhard. What happened?
What the fuck happened to her?
Why Stefani? You were a soothing voice in a disturbing world. Now you contribute to growing number of shallow generic whores. SHALLOW GENERIC WHORES.

Goodnight sweet princess
wow, she actually WAS talented
and supremely hotter as a brunette, but that's my preference
What the fuck happened? This is wonderful, wonderful stuff! Why does she act like a freak and sing terrible music now?
You need to be a slut to make it in the music world.
Thats why she isn't like this anymore.
Det känns inte direkt avlägset att dra liknelser till det som sagts av vissa i Väsendebatten heller. Hur många av dom som hyllar den här versionen av Lady Gaga men dissar den vi ser idag tror ni känner sig som en bättre människa än dom som gillar den Lady Gaga vi ser idag?
Det blir nästan komiskt uppenbart med t.ex. killen som säger att hon var "supremely hotter as a brunette". "Åh vad bra jag är som tycker om den äkta och riktiga Lady Gaga istället för den låtsasmänniskan vi ser idag" eller vad fan är det frågan om?
Eller killen som pratar om den hon är idag som "shallow generic whore" medans den vi ser i det klippet som "sweet princess". Jag vet inte vad jag ska säga om det, jag går sönder i frustration och kan inte fokusera mina tankar öht. Jag låter det tala för sig själv.

För att ta ett litet sidospår så tycker jag hela grejen med att så väldigt många unga kvinnliga artister spelar så otroligt mycket på sex på olika sätt är rätt intressant fråga det också. Jag tror ingen menar att det är en tillfällighet att så många av dom tycker det är så viktigt att utforska och leka med sin sexualitet på det sättet som dom gör helt plötsligt. Men det är inte direkt på en konstruktiv diskussionsnivå som kommentarerna kring Lady Gaga och det ligger på så den grejen är rätt ointressant just här tycker jag.

För jag tycker Lady Gaga är ett extremt tydlig exempel på väldigt många olika saker som har med feminism att göra på många olika sätt. Det är inte minst intressant att se hur många unga män pratar om ryktet om att Lady Gaga skulle vara hermafrodit och hur det hela tiden krävs en insats av dom för att trycka ner henne. Hon utmanar och beter sig inte som en flicka ska bete sig. Vara söt brunett som spelar piano och sjunger fint, då hyllas man. Men att utmana genom att klä sig i extrema kläder, leka med mode, anspela på sex och annat, då blir man en ytlig hora med kuk som sålt sig och övergett sitt riktiga jag.

Jag fascineras verkligen av sånt här, jag blir väldigt intresserad. Jag blir sugen på att leta upp alla intervjuer hon gjort, leta upp en väldig massa kommentarer, bilder, exempel och sätta det i ett strukturellt sammanhang och se om det stämmer lika bra som jag tycker det känns. Men jag har inte riktigt motivationen eller arbetsmoralen till att göra sånna saker, iaf inte själv.
Men helst av allt hade jag nog bara velat se en chockartad hatattack mot det här beteendet från någon cool bloggare som uttrycker såna saker bättre än mig.
Framförallt tittar jag på dig Helena Bergman, men jag vet inte om du läser min blogg. :)

Inga kommentarer: