lördag, september 12, 2009

Årets filmer 2008

Oj då, jag hade visst glömt bort att göra den här listan, jag gjorde det här på bloggen för 2006 och 2007 och trodde jag gjort det för 2008 men det hade jag visst inte så jag gör det nu istället.
Nu blir listan lite orättvis eftersom jag har haft 9½ månad längre på mig att se filmer från det gångna året jämfört med dom andra listorna men iaf.
Sen lovade jag mig själv i början på Januari 2008 att se fler filmer under 2008 än jag hade gjort under 2007, det gjorde jag också men det blev inte 200 som jag hade tänkt mig utan det blev lite drygt 140 stycken.
Men, här är iaf dom 10 bästa filmerna från 2008 som jag sett.

1. De Ofrivilliga (9)(5)
2. In Bruges (9)(4)
3. Låt den rätte komma in (8)(4)
4. Revolutionary Road (7)(4)
5. Mamma Mia! (7)(4)
6. The Dark Knight (7)(4)
7. Die Welle (7)(4)
8. Religulous (7)(4)
9. Milk (7)(4)
10. Ghost Town (7)(3)
10. Cloverfield (7)(3)

Det fick bli än delan 10e plats, kunde inte riktigt välja mellan dom två filmerna såpass här lång tid i efterhand. Precis som förra året känns det som en stor besvikelse att se en trea på topp 10 listan. Desto roligare är det dock att sätta en så klockren femma som De Ofrivilliga ändå var. In Bruges var också en helt fantastisk film. Det var ganska många besvikelser 2008, Wall-E, The Curious Case of Benjamin Button, Burn After Reading, Slumdog Millionaire och även Cloverfield är filmer som jag verkligen hade väntat mig mer av. The Dark Knight också för den delen, hade det inte varit för Heath Ledgers makalösa prestation i den filmen hade det blivit en helt slätstruken trea.
140 filmer var jag inte nöjd med att ha sett förra året, i år lovar jag att det blir bättre, borde nog klara mitt mål på 300 filmer till och med.

Inga kommentarer: