lördag, oktober 24, 2009

Generella svar till individer...

Ännu en sak som jag reagerar på när det kommer till Relations- och sex-experter är att dom så ofta ger väldigt breda generella svar på väldigt specifika frågor. Som det är svaret från "relationsexperten" Eva Rusz:
Fråga: Jag har ett stort problem när det gäller upphetsning. Mitt förhållande började med vänskap och mera känslor från min pojkväns sida, och till slut blev även jag kär. I början tyckte jag bara han var söt, men med tiden även attraktiv.
Nu har vi ett långdistansförhållande och håller kontakten via skype/webcam. Han kan beskriva hur han blir helt vild och varm när han ser mig utan tröja eller bara tänker på det. När jag ser honom utan kläder blir jag varken vild eller varm. Han ser bra ut, men jag har aldrig haft känslan ”jag vill ha dig nu på en gång”.
Varför känner jag inte likadant? Vi har diskuterat barn och jag känner mig väldigt säker på honom. Vad ska jag göra?

Anna

Eva svarar: Män och kvinnor kan ha olika sätt att tända sexuellt på. En del tycker att bilder förstärker sexlusten, andra inte. Gör inget problem av detta utan fokusera på de känslor du har för honom. Tänk på allt bra ni har, hur bra han är för dig, och låt honom få uppleva lusten via kameran och på annat sätt då ni ses.

Varför börjar hon prata om skillnader mellan män och kvinnor? Den här frågan handlar om två individer som har klarlagt hur dom reagerar på något. Nu råkar deras olika sätt att förhålla sig stämma överens med den sterotypa könsnormen, men det känns ändå ganska meningslöst att börja prata om normer istället för individer när man ska hjälpa någon med ett specifikt "problem". Varför fokusera på att det är för att hon är kvinna som hon inte blir upphetsad på samma sätt och att det är pga att hennes partner är man som han reagerar på sitt sätt?
Varför inte fokusera på att olika personer reagerar olika och att om hon blir glad av att han känner som han gör låta sig glädjas av det. Om hon inte känner likadant så är det så hon känner. Saknar hon att känna den typen av åtrå? Vad får henne att känna den typen av åtrå? Varför tycker hon att detta är ett problem?
Sen gillar jag inte alls Rusz formulering på slutet "låt honom få uppleva lusten". Vaddå låt honom? Om du vill göra det, gör det. Inte för att "låta honom uppleva lusten" utan för att du vill göra det.

Emma Gray Munthe uppmärksamma mig också på andra idiotiska kommentarer från Eva Rusz. Men dom orkar jag inte ens kommentera just nu...

Inga kommentarer: