torsdag, november 26, 2009

Aschberg om nätsex och eftersnacket...

Jag hade velat lägga upp en redigerad och destillerad version av programmet direkt här på bloggen men det lyckas jag inte alls med så man får nöja sig med att se programmet i sin helhet på TV8 Play om man är intresserad.
Jag läste först om programmet hos Pillow Talk men såg det först idag efter att ha blivit uppmärksammad på det roande bloggkriget som uppstått.
Min första tanke när jag ser programmet är egentligen hur otroligt förlegad Robert Aschberg känns, jag tycker han helt enkelt känns för gammal och tar för mycket plats. Men han gör ändå trots dom bristerna ett rätt bra jobb här med att fördela ordet och ifrågasätta motsägande svar från moralisterna EvaEmma Andersson och Rolf Åbjörnsson.
Framförallt Rolf Åbjörnsson bjuder på en hel hög med riktiga grodor, EvaEmma Andersson är mest bara hispig och moralistisk.
Några exempel på kommentarer från Roffe:
Nätsex leder till explosionsartad utveckling av barnporr som vi ser idag med 50.000 ingångar per dygn.
För det första är det där med 50.000 ingångar per dygn en siffra vars relevans är kraftigt ifrågasatt. Den siffran betyder ingenting utan sammanhang, sammanhang som man inte har.
Hanna Fridén ifrågasatte genast hur man drar en koppling mellan nätsex och barnporr. Åbjörnsson kommer med något dravvel om nålen och silverskålen, svenska för slippery slope typ. Jag hänger inte riktigt med i hans resonemang och det gör nog inte Aschberg heller som ifrågasätter honom varpå Åbjörnsson kommer med det här uttalandet:
Jag har självklart inga problem med vad välutbildade och välanpassade unga människor gör på nätet.
Det kristdemokratiska asets klasshat skiner igenom ganska tydligt tycker jag. Aschberg frågar genast ifall Åbjörnsson då har problem med vad lågutbildade och mindre anpassade gör på nätet. Åbjörnsson svarar att nej, det är inte det han säger. Men det var precis det han sade och det påpekar också Aschberg. Jag hänger inte med i hans bortförklaring men samtidigt intresserar den mig inte.
Men han verkar mena på att om folk har nätsex så kommer vissa påverkas så att dom kommer börja våldta barn. Ett slippery slope argument av sällan skådad absurditet.
Men det är bara en del i hans syn på nätsex, han säger också:
Nätsex ger inte "den rätta tillfredställelsen".
Jag tycker det är ett uttalande som är ett så bra tydliggörande av vad som skiljer en äcklig trångsynt fascistoid moralist mot en empatisk accepterande person. Han tycker sig ha rätten/kunskapen att kunna bestämma/förstå vad som är den rätta tillfredsställelsen för någon annan. Han vet bättre än personen själv vad som ger dom den rätta tillfredsställelsen. Ett synsätt jag inte respekterar öht.
Det är precis samma grej som när porr/prostutitions-motståndare som säger att även lyckliga horor EGENTLIGEN mår dåligt av det.
Och det är samma sak som EvaEmma Andersson gör också. Hon pratar om att sex är utlämnande och kräver tillit och massa annat men hon pratar om vad sex är för henne som om det är något som SKA gälla alla.
Det är en så absurd utgångspunkt att jag blir helt matt. Hur kan vi ens acceptera det synsättet? Inte bara när det gäller sex utan så många andra saker? Varför accepterar vi det öht? Jag tycker det är förkastligt på precis alla nivåer. Det finns inte ett uns av respektabel åsikt i det synsättet och i min naivitet vill jag så gärna tro att vi kommit längre.

Och sen egentligen, vaddå "den rätta tillfredsställelsen"? Är det något dåligt även om man inte blir tillfredsställd på rätt sätt?

EvaEmma Andersson verkar förövrigt vara en person med seriöst narcissistiska drag.
Så här skriver hon angående den här bilden som används som omslagsbild på en av hennes böcker:
Min kropp är MIN, och jag bestämmer vart och när jag vill dela med mig av den.
Och samtidigt som hon säger så kan hon fördöma nätsex? Är inte det samma sak? Det är deras kroppar och dom bestämmer vart och när dom vill dela med sig av den? Jag förstår verkligen ingenting.
Hon var lika motsägelsefull när hon först säger att one night stands är okej, nätsex inte. Sen när Hanna Fridén frågar varför det är mer acceptabelt att t.ex. vara jättefull och följa med en främling hem än att ha nätsex med en främling har inte EvaEmma Andersson direkt något svar på det utan säger bara att det inte heller är okej, typ. Jag fattar inte riktigt vad hon menar.

En sak som jag gillade när det kom upp i programmet var när Hanna Fridén berättade att hon hade nätsex första gången när hon var 12. Något EvaEmma genast tyckte var förkastligt. Även Åbjörnsson sade något väldigt nedlåtande om det och jag tror inte han fattade att Hanna Fridén som satt där i studion faktiskt hade haft det. Det var mycket "Åh herregud, 12 år, då är man ju bara ett barn och inte alls redo för sex!!!" En åsikt som helt enkelt inte stämmer. Det finns rätt många som är redo för sex när dom är 12. Sex behöver inte vara en så stor grej. Det kan vara det, men det behöver inte vara det.
Och som Hanna Fridén sade, hon var inte redo för att knulla när hon var 12, men hon var redo för att utforska och upptäcka saker.
Och är inte nätet ett ganska bra ställe att utforska saker på då?

Inga kommentarer: