fredag, december 11, 2009

"Nyheter" och att "komma ut"...

Jag tyckte det var rätt roligt att Lady Gaga nyligen "kommit ut" som bisexuell enligt Aftonbladet.
Bara det att Pokerface skulle handla om just hennes bisexualitet är något hon varit öppen med i typ ett år och att hon är bisexuell är något som jag vetat om ungefär lika länge som jag kännt till henne. Det har alltid varit något hon varit ganska öppen med. Men utan att prata om det hela tiden. Hon tycker att hennes sexliv är hennes ensak, men samtidigt bryr hon sig inte vad andra vet och inte vet och är öppen om det passar sig. Hon har varit ganska aktiv i olika HBT-sammanhang och uttalar sig ofta hårt mot homofobi osv. Jag förstår inte hur dålig koll man måste ha för att komma och påstå att Lady Gaga nyligen "kommit ut".
Inte nog med att jag tycker det exemplifierar den typen av "nyhetsrapportering" vi har idag så exemplifierar den också hur idiotiskt hela grejen med att "komma ut" är. Ska man behöva tatuera in "bög", "flata" eller "bisexuell" i pannan så att alla vet om ens sexuella läggning? Vad räknas som att "komma ut"? Vad handlar "komma ut" om egentligen? Att säga till alla man träffar att "din fördomar om vilka jag har sex med stämmer inte"? Mononormen och fördomar är dåliga. Folk är dumma.

Inga kommentarer: