tisdag, september 21, 2010

Motstridiga analyser?

Jag reagerar ganska starkt på olika tolkningar angående Socialdemokraternas nederlag.
I DN skriver United Minds opinionschef Carl Melin att Socialdemokraterna måste vinna tillbaka medelklassväljarna och i ETC skriver Johan Ehrenberg att Socialdemokraterna måste sluta slåss på Moderaternas villkor och engagera arbetarklassen och andra som drabbas av högerpolitiken i samhället.
I norra Botkyrka där jag bor fick Socialdemokraterna över 50% av rösterna men vi hade bara 60% valdeltagande.
Är det bättre om Socialdemokraterna slåss med Moderaterna om mittenväljarna eller om dom faktiskt börjar föra en stark, ideologiskt grundad politik som faktiskt engagerar folk? Som faktiskt påverkar och engagerar dom grupperna som man borde företräda?
Att hålla på och fortsätta snärja in sig i mitten ser jag som ett stort misslyckande, även om man skulle vinna valet.
Och var det inte delvis därför som så många hade så lätt att rösta på Alliansen 2006? Genom att snärja in sig mer och mer i mitten så gav Socialdemokraterna en öppning för högerpartierna att också kalla sig för arbetarparti.
Jag ser att Socialdemokratins framtid ligger i att faktiskt sträva efter dom ideal partiet bygger på och jag hoppas verkligen att dom börjar eftersträva det...

Inga kommentarer: