torsdag, december 30, 2010

Årets filmer 2009

Oj då, förra året var jag knappt 10 månader sen med listan och i år är jag knappt 12 månader sen. Jag tänkte först att jag borde skärpa mig med det men istället så kommer jag vara ett år efter, jag ska hinna se alla sevärda filmer från ett år innan det är värt att göra en lista. När jag kollade lite snabbt för att göra en lista för 2010 så hade jag bara två stycken filmer med 4/5 eller högre i betyg och då känns det inte värt att göra en topp 10 lista.
Istället kommer jag från och med 2011 göra en lista över de bästa filmerna jag såg under föregående år, oavsett när dom är gjorda.
2009 såg jag 363 stycken filmer vilket  var riktigt bra jobbat och jag tror det är första gången jag har lyckats ha ett snitt på över en film per dag och jag slog mitt mål på över 300 filmer som jag satte upp för mig själv i slutet på 2008.
Mitt mål var även i år att se över 300 filmer och hur det gick med det får ni antagligen veta om några dagar.

Men iaf, 2009 års bästa filmer, betyg av 10 inom första parentesen, betyg av 5 i andra.

1. Where the Wild Things Are (9) (4)
2. Inglourious Basterds (8) (4)
3. Mammoth (8) (4)
4. Das weisse Band (8) (4)
5. Avatar (8) (4)
6. Moon (8) (4)
7. Capitalism: A Love Story (8) (4)
8. Star Trek (7) (4)
9. Sherlock Holmes (7) (4)
10. Coraline (7) (4)
10. In the Loop (7) (4)

Det blev en delad 10e plats i år igen, Coraline är så fantastisk när den funkar som bäst att det vore en omöjlighet för mig att inte ha med den men samtidigt så har den sina brister så det vore orättvist om den skulle sparka ut In the Loop som är så fantastiskt härligt charmig även om den också har sina brister.
Det var ett klart bättre filmår 2009 än 2008 får jag säga. Jag blir dock väldigt förvånad över att Avatar hamnar så högt upp med tanke på hur starka invändningar jag ändå har mot den. Men den är så mäktig och fabulöst vacker att den ändå tar sin plats.
Och, Where the Wild Things are, vad ska man säga? Den var inte fullt så fantastisk som jag hoppats på och ändå känns den ganska given som 2009 års bästa film, vad ska man säga? Den är helt magisk och Karen Os musik är lika fantastisk som den var oväntad.
Michael Moore vet hur han spelar på mina strängar, som ren dokumentär så hade den inte fått en plats men jag bedömer filmer mest med känslor, då blir den ganska given.
Star Trek och Sherlock Holmes var kvalitetsunderhållning av sällan skådat slag, fantastiska.
Quentin Tarantino gör en spänningsfylld dialogfilm i kombination med splatterhumor och får det att funka! Eller hur ska man sammanfatta Inglourious Basterds?
Lukas Moodysson har tagit klivet till att bli en regissör av internationell rang och använder Ladytron på ett sätt som nästan är lika starkt som Broder Daniel var i Fucking Åmål.

 Det blev en rätt trevlig lista och jag rekommenderar alla filmerna varmt om det är någon ni inte sett.

Inga kommentarer: