måndag, januari 10, 2011

Lite snabbt om Hedmans eventuella sexköp...

Jag läste i Aftonbladet, SvD och DN om Magnus Hedman och Dulee Johnson båda blivit fällda för sexköp.
Innan jag ens kommenterar själva domen är det intressant att se hu DN väljer att inte publicera namnen.

Jag är personligen rätt övertygad om att Hedman köpt sex, allting pekar på det. Är jag helt säker? Nej, men jag finner det högst osannolikt att han skulle vara oskyldig.
Tycker jag därmed att det är bra att han blir fälld? Det är ju svårt att säga, om motiveringen är som tidningarna skriver är det inget annat än en rättsskandal att han blir fälld.
"Kvinnorna hade utmanande klädsel, sminkning och talade engelska med kraftig brytning. Enligt domstolen borde mannen ha insett att kvinnorna kunde vara betalda eskortflickor.
"Genom att ha samlag med en av dem har mannen tagit en medveten risk och han ska därmed dömas för köp av sexuell tjänst" skriver hovrätten."

Vad är det för jävla rasism att likställa dålig engelska, mycket smink och viss klädsel med prostitution?
Herregud. När vi låter fördomar väga in som bevis i rättsfall så vet jag inte ens vad som har hänt.

Samtidigt håller jag ju med.
Men jag vill leva i ett samhälle där rättssäkerheten är lite starkare än att mina fördomar räcker som bevis.

Inga kommentarer: