torsdag, maj 31, 2007

Fostervattenprov...

Jag blir lite trött varje gång som fostervattenprov omnämns som en ofarlig, harmlös rutinundersökning, som t.ex i den här artikeln och tv-inslag på samma ämne. Chansen att ett fostervattenprov leder till missfall är faktiskt ändå runt 1%. Det kanske inte låter så mycket men med tanke på hur många prover det tas så är det en hel dem missfall som orsakas tack vara fostervattenprover. Man erbjuds att ta fostervattenprov för att primärt se om barnet har downs syndrom om man som kvinna är över 35. Men tills det att man är 40-42 år gammal så är chansen större att provet orsakar ett missfall än att barnet har downs syndrom. Nu är jag ingen expert på statistik och så men för mig känns det inte riktigt logiskt. Jag undrar jag om kvinnorna som går med på det där vet om att det förhåller sig på det viset. Jag har inte pratat med tillräckligt många för att kunna uttala mig generellt men dom få jag pratat med kände inte till att det förhöll sig på det viset och kände sig lite olustiga över att det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig, jag blir också trött när fostervattensprov omnämns som en en ofarlig rutinundersökning. Visst precis som du säger 1% låter inte så illa men om man säger som jag läste i vårdguiden
"ett missfall på mellan 100 och 200 provtagningar." så låter det genast mycket allvarligare åtminstone i mina öron. Sen får jag erkänna att jag inte riktigt förstår hur de menar i artikeln. Menar de att man skall ta provet efter att värkarbetet har börjat? Jag var av den uppfattning att vattnet "gick" innan värkarbetet startade ordentligt och att åtminstone måste ske innan barnet föds. Nu har jag visserligen inte fött barn så jag har kanske missat något. Men jag har hört kvinnor som har fött barn och deras berättelser stödjer detta antagande.

In waiting sa...

Fast - nu var det ju ett fostervattenprov under pågående förlossning, då risken för missfall väl kan sägas vara över och istället handlar det om att förlösa barnet.

Mattias S sa...

Jag pratade nog mest om att fostervattenprov i sig omtalas som en ofarlig rutinundersökning, oavsett när det är. Att det just i det här fallet kanske var det påverkar inte min poäng.