söndag, januari 06, 2008

Att blunda för vad saker kostar

Efter min senaste post har jag tänkt ännu mer på det där med att man ska betala för vad det verkligen kostar.
Även den post jag skrev om lådvin har fått mig att fundera på det.
Man kan ta fler exempel, kärnkraft är ett bra där kostnader för slutförvaring, säker brytning av uran eller många andra saker inte tas med i prisjämförelser vilket får det att framstå som ett både renare och billigare alternativ än det egentligen är.
Eller så många andra exempel där man kortsiktigt sparar in pengar för att långsiktigt förlora pengar.
Eller pengar och pengar, det handlar om resurser som vi idag främst mäter i pengar.
Eller andra exempel när t.ex kommunala skolor säljer ut sina lokaler för att sedan hyra dom av privata företag och på bara 5 år betalat lika mycket i hyra som dom fick när dom sålde det.
Och det fortsätter med hur vi säljer ut statliga företag osv men det har jag redan rantat om.
Man kan fortsätta med andra exempel så som reklamfinansierad TV, det är inte gratis för att dom visar reklam, det är fortfarande du som tittare och konsument som betalar för det.
Men du betalar lite extra för att se reklam.

Jag förstår mig inte på att det ska vara så svårt att se hur saker och ting hänger ihop.

Som med alkoholen.
Om man köper svartsprit eller annan skattefri sprit så tycker man vilket klipp jag gjorde nu, tjänade massa pengar mot att ha köpt det på systemet istället.
Men dom pengarna man tjänade där förlorade vi gemensamt för att betala för alkoholens kostnader och då måste dom pengarna tas någon annanstans ifrån, t.ex från skolan eller dagisverksamheten eller genom höjda andra skatter.
Så, du fick din 75a för en fjärdedel av priset men det du tjänade in där får vi betala någon annanstans.
Eller tv-reklamen.
Företagen betalar mycket pengar för reklam och det gör att dom måste höja priset lite på sina varor för att kunna gå med vinst och dessutom måste dom betala lite extra för att få reklamen gjord också.
Hade vi istället sagt: "Nej, jag vill inte betala reklamskatt för att se på TV utan vill betala dom pengarna via TV-avgift istället." så hade vi betalat mindre än vi gör idag och sluppit reklamavbrott.
Eller som köttet där prispressen gör att det skövlas regnskog, det förgiftas grundvatten och det sker en jävla massa skit som vi förr eller senare kommer att få betala vilket i längden kommer göra det billiga köttet vi köper idag kommer ha varit dyrare än det ekologiska köttet som vi har möjlighet att köpa idag men väljer att inte köpa.
Eller torsken som nu håller på att fiskas upp och EU väljer att inte sänka gränserna vilket ger oss billigare torsk idag men ett nästan utfiskat hav vilket kommer kosta mycket pengar i framtiden.

Hur svårt är det att titta på en sak och se varför den saken faktiskt kostar vad den kostar?
Varför vägrar vi att betala för vad saker faktiskt kostar och väljer att betala för skiten på andra sätt eller skjuta kostnaden till framtiden?

Det är jobbigt att se vad saker och ting faktiskt kostar.
Vem tycker att en 75a sprit är värd 500 spänn?
Väldigt väldigt få tror jag men man väljer att blunda för kostnaden och bara se på priset.

Bara för att en sak har ett pris betyder det inte att det är vad det kostar.

Inga kommentarer: