tisdag, augusti 26, 2008

Uppföljning på könsuppdelning inom sport...

Jag sade att det antagligen skulle komma en uppföljning och nu gör det det.
ETC.se skriver Klara Strandberg att:
Kvinnor och män får inte heller tävla sida vid sida i grenar som är oberoende av fysisk styrka.
Jag vet inte. Om man börjar bunta ihop kvinnor och män i vissa sporter så kommer kvinnorna alltid vara andra gradens utövare i dom andra sporterna.
Om man säger att kvinnor är för dåliga för att tävla med männen i vissa sporter så säger man att kvinnor är sämre.
Jag har på sistone pratat en hel del om att vägen mot jämställdhet går genom att sluta se mannen som norm.
Jag ser dock mannen som norm inom sporten och att det är kvinnorna som ska få vara med dom och tävla.
Inte tvärtom.
Det är lite problematiskt eftersom jag bygger hela min argumentation här på mannen som norm. Det kan hända att jag tänker fel. Jag ser brister som jag inte riktigt kan hitta bra svar på i mitt tänk.
Men jag ser inte hur jämställdheten ökar bara för att man låter män och kvinnor tävla tillsammans i vissa sporter.
Män kommer ju dominera för det mesta.
Om det är pga biologiska, kulturella eller sociala anledningar kan man spekulera i.
Men män kommer ändå dominera.
Säkerligen kommer kvinnor att vinna då och då. Och kanske är det på lång sikt utvecklande för jämställdheten om man har det så.
Men som jag ser det är det idag då förutsättningarna är så olika ha det uppdelat, inom alla sporter.
På så vis säga att vi är olika och har olika förutsättningar, men vi är jämlika.
Vi presterar på våra egna villkor.

I en kommentar skriver Tommy Månevik om vilka sporter gymnasieungdomar generellt sett tycker män och kvinnor borde tävla tillsammans i, dom är:
Golf, skytte, ridsport, curling, bowling, bordtennis, tennis, biljard, skidor, gymnastik, motorsport, schack, segling, slalom och bågskytte.

Golf: Män är starkare, längre och kan därmed slå längre utslag.
Curling: Män är starkare och kan få mer kraft och ha en fördel vad gäller utslagsspelet.
Bowling: Kraft i klotet spelar roll, män är starkare.
Skidor: Skidor? Män är starkare och kommer ha ett övertag i styrkedelar av loppet.
Gymnastik: Män är starkare och kommer behärska vissa styrkeövningar bättre.
Osv.
Sen kan man ju också prata om att kvinnor har fördelar som i gymnastiken t.ex med mer flexibla kroppar.
Generellt sett.
Jag tycker det är så jävla trist att skriva om sånt här, om generella fysiska skillnader mellan män och kvinnor ur ett perspektiv där det manliga attributet är det bättre.
Och det är ju just därför jag tycker det är viktigt att hålla dom åtskilda.
Så att dom kan utvecklas parallellt mot ett jämställt värde.

Om vi börjar slå ihop klasserna i vissa sporter kommer det ju pratas om vilka sporter som kvinnor är dugliga nog att konkurrera med männen i och i vilka dom helt enkelt är för dåliga i för att få vara med.

Inga kommentarer: