lördag, augusti 16, 2008

Könsuppdelning inom sport...

Sitter och kollar på Olssons Studio och Anna Sjödin argumenterar mot könsuppdelningen inom sporten. Varför ska man ha den uppdelningen? Dom argument som används för att upprätthålal det är "undermåliga" säger hon.
Joacim Cans säger att ja men när det blir fysiskt så blir det ju orättvist som i hockey t.ex kommer männen ha ett stort övertag.
Anna Sjödin kontrar rappt något i stil med: "Det spelar ju ingen roll om man har mixade lag."
Sen avbryts diskussionen.
Jag undrar hur genomtänkt det egentligen är.
Ska man ha i reglerna att hälften av spelarna på planen måste vara män och hälften kvinnor då? Eller ska man helt slopa könsuppdelning inom sporten och helt enkelt låta dom bästa spelarna spela?
Jag blir nyfiken på vad och hur hon har tänkt sig.
Om det skulle vara i reglerna med hälften hälften vet jag inte vad jag tycker om att en 110kilos person tacklar en 70kilos person som är där pga sitt kön och inte sin skicklighet.
Det känns inte riktigt som en sport jag skulle vilja titta på.
Skillnaden skicklighet, storlek och styrka skulle bli alldeles för stor i allt för många fall. Det skulle bli rätt absurt.
Så på det sättet tror jag knappast hon har tänkt sig att det ska göras.

Och om alla personer skulle tävla på lika villkor i samma tävlingar oavsett kön så blir det ju bara ett tydligt exempel på att män faktiskt är bättre än kvinnor. Få kvinnor skulle ens komma med till mästerskap eller OS.
Genom att lägga män och kvinnor i samma kategori säger man att män är bättre.
Genom att däremot faktiskt dela upp så säger man att dom är annorlunda. Män och kvinnor har olika förutsättningar för att prestera i idrottssammanhang. Både biologiskt/fysiskt och socialt/kulturellt.
På så sätt blir det mer jämställt att dela upp det eftersom man har olika förutsättningar tävlar man också på olika sätt.
Sen pratas det om att det är dumt att ha könsuppdelning bland sporter där fysiken har mindre betydelse, som skytte, curling och andra sporter.
Om man skulle slå ihop det i vissa sporter tycker jag bara det säger att i vissa saker är kvinnor lika bra som män men i det mesta är ju män bättre.

Män och kvinnor är olika och har olika förutsättningar. Genom att låta dom tävla i olika tävlingar medger och accepterar man det.

Inte särskilt genomtänkta tankar men ändå några jag ville skriva ner, kommer nog en uppföljning på det här inom några dagar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ett kul program. Jag blev förvånad över vilken humor Anna Sjödin har som till och med kan sitta och skämta om "huliganer på plan" och jag tycker att hon har en poäng att idrottsvärlden är stelbent och fast i fördomar. Det är riktigt irriterande att det bara sitter en kvinna i IOK.s styrelse exv.

Det gäller ju inte bara en könsuppdelning utan att all "riktig" sport "anses" presteras av män.

Jimpa

Mattias S sa...

Att idrottsvärlden är stelbent, fast i gamla spår och fördomar är helt sant. Inte bara vad gäller kön utan på många andra sätt också. Dom flesta idrottsinstitutioner är mycket konservativa.

Det finns ju sporter som är mer jämställda än andra, som friidrott t.ex. tycker jag är ett bra exempel på en sport som är relativt jämställd och jag tycker man i andra sporter kan ta efter det där kvinnor och män tävlar i samma sporter mot varandra, med små förändringar.

100meter häck mot 110 meter häck t.ex där man anpassar med steglängden.
7 kamp mot 10 kamp tycker jag iofs är lite löjligt och hoppas det kommer ändras i framtiden.
Och sen låta sporterna utvecklas både var för sig och tillsammans.