onsdag, september 03, 2008

Läsvärt om skolan...

Petter Larsson skriver bra om Alliansens människofientliga skolpolitik, som jag skrev lite om ganska nyligen.

Jag tycker det är så tydligt (och det är heller inget som skräds internt) att dom vill sortera människor.
Det är en stor del i högerpolitiken att man ska rangordna människor och det gärna så tidigt som möjligt. Dom som visar på potential tidigt ska det satsas på så att dom kan utvecklas till fullo och få bra jobb, dom i mitten får väll dom resurser dom behöver och dom längst ner, tja, det finns mycket skitjobb som behöver göras och arbetslösheten kan ju inte bli för låg för då blir det inflation, eller nått.
Jag har diskuterat väldigt mycket med MUFare t.ex och andra sympatisörer under mitt liv och det är vissa saker som blir väldigt tydliga och som man också ser så tydliga spår av i den politiken som förs av högerpartierna. Det är just det att dom ser det som något positivt att rangordna människor, att det är en naturlig självklar grej att vissa människor är bättre än andra och därmed värda mer.
Eller argument som "om ingen har det dåligt hur ska man då veta att man ha det bra?" har jag stött på allt för många gånger.
Mycket argument går ut på att rättfärdiga den ojämlika fördelningen mer rakt på.
Professionella högerpolitiker har lärt sig skräda orden och komma med andra argument men deras mindre polerade åsikter skiner igenom allt för tydligt.
Tror ni t.ex att Reinfeldt verkligen har ändrat sina åsikter särskilt mycket sen han skrev Det sovande folket?
Jag tror att han har bara blivit skickligare på att få folk med sig.
Jag hade förövrigt kunnat skriva liknande saker om sossarna som känns än mer hycklande.

Inga kommentarer: