lördag, juni 20, 2009

Abort...

Mike Huckabee gästade Jon StewartThe Daily Show och dom pratade om abort och ni kan se deras diskussion här. Diskussionen fortsätter i del 2 och 3 som länkas till i slutet på videon.

Jag tycker det var en ganska välartad diskussion även om jag blir ganska irriterad på vissa saker. Bland annat tycker jag det är synd att när Huckabee pratar om att fostret/barnet har ett livsvärde likvärdigt det hos en född människa och att det därför inte är acceptabelt att ta död på det bemöts av argumentet att detta liv som lever där inne i magen parasiterar på sin värd. Ett foster/barn är en parasit som lever av sin värd. Det tycker jag är en ganska väsentlig del i varför värden ska ha något att säga till om.
Att staten ska kunna tvinga någon till att vara en parasitvärd i 9 månader tycker jag inte känns okej.
Och jag tycker inte heller det går att jämföra det parasiterade liv ett foster lever jämfört med det liv vi människor lever.
Och då tycker jag inte hans argument håller ihop.
Men i grunden handlar det för mig helt enkelt om att man kan göra vad man vill med sin egen kropp och att vi som samhälle inte kan tala om för någon vad dom kan och inte kan göra med den.

4 kommentarer:

Thomas sa...

Det underligaste tyckte jag var liknelsen Huckabee gjorde till pensionärer, som om vi skulle "abortera" dem genom att sluta betala för deras vård osv.

Mattias S sa...

Ja, det var ett mycket märkligt slippery-slope argument faktiskt...

Anonym sa...

Fast samhället KAN ju säga vad du ska göra med din kropp och inte, och GÖR det också. Till exempel när det gäller vilka droger du får använda och inte. (De, som drar in skattepengar är ok)

Mattias S sa...

När det kommer till droger så handlar iaf mina argument emot om att personen på droger dels blir oberäknelig och kan påverka andra i samhället på ett väldigt negativt sätt och dels att personen tar ohälsosamma saker vilket blir en onödig kostnad för samhället.
Alkohol drar visserligen in skattepengar men alkoholen kostar mycket mycket mer än dom pengar man drar in på skatten. Så det är knappast en lönsam affär för staten om du trodde det.
Men visst är det absurt att just alkohol är lagligt men att gräs t.ex inte är det.
Jag är i teorin för en mycket friare droglagstiftning men med höga skatter som ska täcka upp dom kostnader droganvändandet för med sig.
Och det är klart att samhället kan säga åt dig av dom helst, samhället kan avlyssna dig också om den känner för det. Det betyder inte att jag tycker det är rätt. :)