söndag, juni 21, 2009

Sverige ligger i krig...

Jag vet inte om så många ens vet om det, än mindre tänker på det, men Sverige ligger faktiskt i Krig och har så gjort ett bra tag. Efter sådär 200 år av fred så ligger vi i krig. Jag har svårt att tänka mig det, det känns inte så. Vill vi ligga i krig? Jan Guillou skriver om kriget och ställer många bra frågor.
Jag tycker det känns så abstrakt att tänka på. Inte skulle väll vi, Sverige, vara i krig? Men det är vi. Och känns det inte lite unket att vi knappt ens vet om det? Om vi skickar förstärkning till Afghanistan, borde vi inte få veta om det? Det kanske jag som har dålig koll, men jag tror inte det. Vet dom flesta svennar om att vi driver krig jämte USA i Afghanistan? Precis som Guillou skriver så undrar jag verkligen vad det är vi vill uppnå.
Jag är själv inte så negativt inställd till kriget i Afghanistan, innan USA flyttade nästan alla trupper till Irak, ett krig som jag var helt emot, istället så hade man börjat få förvånansvärt bra kontroll över Afghanistan. Och med hela västvärlden och lite till samlade hade man bättre utsikter än någonsin att stabilisera upp Afghanistan. Det tror jag verkligen. Sen dess har det blivit sämre. Varför är vi där? Vad vill vi uppnå? Konkret. Frihet och lika rättigheter för kvinnor är inte riktigt något man kan kriga fram. Och isåfall skulle vi behöva invadera oss själva också.

Inga kommentarer: