tisdag, juli 07, 2009

Lästips om bara bröst och så det här med att inte riktigt förstå debatten.

Jag gillade den här bloggposten om beslutet i Malmö att ha könsneutrala klädregler, som jag skrev om för nån vecka sedan.

Jag gillade verkligen det här:
” Fattar ni inte att ju mer ni exponerar kroppen, desto billigare blir den.”

Är förstås en härligt klassiker. Att vara ung och tjej är nämligen som att ta sig fram i en tjock, snårig skog full av folk som mer än gärna kastar kommentarer av typen "Jag Gör Er Ju Bara En Tjänst Som Berättar Om Mina Egna Fördomar Och Hur Dessa Bör Påverka Hur Ni lever Era Liv" i ansiktet på en dagligen.
och dom härligt illustrerande exemplena över hur lite av hela debatten många verkar ha förstått.
Jag tänker ibland "tänk om jag har fel och dom andra rätt?" i många frågor för att bland annat ifrågasätta mig själv och för att inte glömma bort varför jag tycker som jag tycker. Men också för att påminna mig själv om varför det är viktigt att jag gör min röst hörd, varför det är viktigt att tycka saker och tro på det man tycker är rätt. Sånna där exempel på folk som uppenbarligen helt missat debatten men ändå tror sig veta sanningen ger mig nån sorts motivation.
Bara bröst debatten är för mig väldigt enkel.
Mäns och kvinnors bröst skickar, generellt sett, ut olika signaler i vårat samhälle.
Tycker vi det är rätt att dom skillnaderna befästs med könsdiskriminerande lagar och regler eller inte?
Jag tycker inte det. Mycket enkelt.
Jag har också ett favoritexempel på någon som är helt säker på sin sak men som verkligen inte förstått debatten öht, det är en insändare i Metro, den sitter på mitt kylskåp och den går såhär:
Jag blir förvånad över hur dåligt pålästa många veganer och djurrättsaktivister är, ta till exempel tjejerna som duschade på Plattan för att alla ska bli vegetarianer, med informationen att det går åt ett antal kubikmeter vatten till att producer aett kilo kött! Vart har de fått det ifrån, vatten försvinner inte, det går tillbaka till naturen på ett eller annat sätt, och hur mycket vatten går det åt att odla då? Betydligt mycket mer, framförallt i länder utan regn. Det är behjärtansvärt att försöka förändra världen, men ekologin måste få fungera, man måste tänka betydligt längre.
Tommy
Ja Tommy, man måste tänka betydligt längre...

Inga kommentarer: