söndag, november 29, 2009

Rökig Chili con carne med lammkorv

Jag har länge varit sugen på att göra en gigantisk Chili con carne gryta med massa olika saker i så häromdagen när jag hade lite tråkigt bestämde jag mig för att tag i det hela och göra det. Tyvärr glömde jag några grejer jag hade tänkt ha i men det får bli nästa gång.
Receptet blev iaf som följer:

5 medelstora lökar
3 medelstora morötter
1 hel vitlök
500 gram nötfärs
500 gram fläskfärs
4 lammkorvar med vitlök
1 burk krossade tomater
1 burk passerade tomater
1 burk krossade tomater med vitlök
1 dl tomatpure
några teskedar liquid smoke, hikory
1 paket taco kryddmix, hot
cayenne peppar
svartpeppar
salt
örtsalt
paprikapulver
tacokrydda
vitlökspulver
kanel
1 stor burk majs
3 st tärningar köttbuljong.
3 burkar vita bönor i tomatsås
1 burk kidneybönor

Jag orkade inte hacka så jag rev löken, morötterna och vitlöken.
Korven hackade jag i ganska små bitar, den var väldigt kraftig och köttig och jag tycker inte om att få för mycket på en gång så jag hackade den så att det skulle vara lagom att få 1-2 stycken i en tugga.
Jag stekte upp lök, morötter, vitlök, köttfärs och korv i rikligt med olivolja, cayenne peppar, svartpeppar, örtsalt och salt.
När det började se genomstekt ut hällde jag i liquid hickory smoke och taco kryddmix och stekte på det lite till.
Sen lade jag i buljongtärningarna och hällde i dom krossade och passerade tomaterna. Rörde runt och kokade upp.
Sen hade jag i tomatpurén, lät det koka upp och smakade av.
Tyckte det saknades ganska mycket så jag hade i mer cayenne peppar, örtsalt, paprikapulver och vitlökspulver.
Lät det småkoka en liten stund och smakade av igen, tyckte fortfarande det saknades något och när jag stod och tittade i kryddskåpet kom jag och tänka på ett Chili con carne recept av Gordon Ramsey där han har i en kanelstång och bestämde mig för att ha i en rätt rejäl skvätt kanel tillsammans med lite mer av andra kryddor.
Jag lät det sjuda ett litet tag och smakade av igen.
Nu var det väldigt smakrikt, rökigheten var påtaglig men inte för dominerande, det var väldigt starkt och eftersom det är mycket bönor och tomatsås som ska i sen så ska det vid det här laget vara både starkare och smakrikare än man vill ha slutresultatet. Jag funderade på att ha i lite mer liquid smoke men är så ovan med att använda det att jag valde att inte ha i det. Istället kom jag på att det är gott med majs i, så jag hade i en burk med det.
Jag lätt det småkoka i ungefär en timme medan jag gjorde lite annat. När jag smakade av igen så hade smakerna kommit fram ännu mer, löken och morötterna hade till största delen löst upp sig i såsen och det var dags att ha i bönorna.
Jag hade i dom och lät det koka i 5-10 minuter, man vill inte koka för länge efter man haft i bönorna, om man nu inte vill att dom ska koka sönder då.

Sen åt jag det med ris till middag.
Rent för sig tillsammans med lite gräddfil till kvällsmat. Gräddfil är väldigt gott till tycker jag, framförallt om man gör en Chili con carne som är brännande het. Då lägger sig gräddfilen som en svalkande hinna på tungan och tar bort det brännande väldigt bra. Den brännande starka smaken med den syrliga, gräddiga och milda från gräddfilen ger en otroligt härlig kontrast. Nu var inte min Chili con carne så stark den här gången, men det är gott ändå.
Jag frös in 3 påsar med stora portioner av chili con carnen.
Sen åt jag det till middag tillsammans med lite smält ost och tortilla bröd igår.
Och jag har fortfarande 1-2 portioner kvar i kylen som jag tänkte äta upp idag.
Blev riktigt lyckad, inte fullt så fantastisk som jag hoppats, men riktigt god.
Jag hade också velat ha i lite mer bönor, men jag fick inte plats med mer i grytan.

Inga kommentarer: