fredag, december 04, 2009

Ska man äta julskinka eller inte?

Aftonbladet har en liten debattduell mellan en förespråkare och en motståndare av köttkonsumtion.
Motståndaren tar upp två argument som jag inte smälter särskilt lätt, för det första:
Personligen äter jag vegetabilisk julskinka, oftast sojabaserad. Den är lite dyrare än animalisk, men den är betydligt nyttigare och ofta minst lika god.
Nu är smaken självfallet väldigt individuell men att försöka vinna över köttätare med argument om att dom vegetariska alternativen är minst lika goda är ingenting som gör någon nytta, tvärtom. Att försöka föra fram det argumentet får en bara att framstå som en oseriös tomte. Sånna där som klär sig i bark, röker mossa och mumsar på alger. Det är synd.
Om man själv faktiskt tycker det är godare med vegetabilisk skinka så jättebra, ät det istället då. Men om du ska övertyga någon som älskar julskinka om att det är ett dåligt alternativ så slutar iaf jag ta någon på allvar när dom påstår att den vegetabiliska är godare. Framförallt med tanke på dom erfarenheter av smakupplevelser från olika vegetabiliska substitut jag har.
När jag äter vegetariskt eller veganskt så tycker jag rätt sällan det är så gott med olika saker som försöker vara något annat. Som låtsasskinka eller låtsaskorvar eller så. Det smakar mest tillsatser, konstigt och fel. Det finns undantag, en del grejer smakar helt okej.
Men om man gör något vegetariskt så tycker iaf jag det blir mycket godare om man faktiskt låter dom vegetariska ingredienserna ge smak som står för sig själv, inte som försöker vara kött. För det misslyckas alltid.

Sen var det också det här:
Det finns inga bra argument som moraliskt rättfärdigar att vi behandlar någon sämre bara för att den individen råkar tillhöra en annan art och djurens intresse av att undslippa lidande är betydligt större än vårt intresse att tillfredsställa våra smaklökar med deras kroppar.
Här har han för det första liksom hoppat över att argumentera och hoppat direkt till påståenden.
Och för det andra, ska alla djur födda i Sverige också ha tillgång till socialbidrag om dom är utsatta och inte klarar sig själva? Givetvis inte, det är klart att det är acceptabelt att andra arter blir behandlade sämre, även enligt Ludvig Lindström. Hur mycket sämre är det frågan om.
Jag är rätt orättvis, men jag tycker bara debatten ofta hamnar fel och blir okonstruktiv. Vilket jag tycker är väldigt synd för jag vill verkligen se en bättre djurhantering, både med tanke på djurens lidande och miljön.

Men jämfört med köttkonsumtionsförespråkaren Edward Blom för iaf Ludvig Lindström fram åsikter som är vettiga i sin tanke. 
 julskinkan [är] en omistlig del av våra kulturtraditioner

Det är hustrumisshandel på fyllan också. Tjo!
Djur spelar inte i symfoniorkestrar eller blir stora filosofer.
Öhm, vi kan lika gärna byta ut djur mot efterblivna med det där resonemanget.
För mig är kött en av de främsta källorna till glädje i livet.
Där kan vi lika gärna byta ut kött mot våldtäkt, mord eller vad som helst också, det är inget argument till varför man ska fortsätta göra det.

Människan äter djur, precis som djur äter andra djur.
Djur gör väldigt många saker som vi människor inte finner acceptabla, bara för att djur gör på ett sätt är inte det ett argument för att det är okej för oss människor att göra likadant.
Det finns förövrigt en jävla massa djur som inte äter andra djur, varför kan vi inte göra som dom istället då? Vi behöver ju inte äta kött.

Jag saknar en riktig moralfilosofisk diskussion om frågan. Precis som jag saknar det om utvecklingen av samhället i övrigt.
Den allmäna och mediala debatten är så ytlig och handlar sällan om något alls egentligen, det är bara blaha från ena sidan och sen blaha från andra sidan och sen mer blaha från första sidan och så lite mer blaha från andra sidan igen. Sen är det dags för nästa ämne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men du, inom filosofi så finns det ju en genre som kallas hedonistisk filosofi om jag inte missminner mig. Där är det ju just glädje och lycka som avgör om något är värt att göra. Så om Blom anser att köttätande tillhör det som gör honom lyckligast, så bör han enligt denna "moral" alltså äta kött.

Så att det helt saknas moralfilosofiska inslag i debatten håller jag inte med om.

Mattias S sa...

Man kan givetvis läsa in dom inslagen i allt som sägs. Men han argumenterar inte på det sättet.
Som jag pekar ut, med dom argumenten han använder kan man rättfärdiga alltifrån köttätande till folkmord.