tisdag, december 08, 2009

Svensk monarki...

Jag tycker inte om den svenska monarkin och jag tycker inte om att adelssamhället lever kvar öht. Vissa saker är inte så lätta att ändra på men vissa saker är det.
Som att privatisera kungahuset. Jag är oftast emot privatiseringar av statliga institutioner och företag men kungahuset är något som borde privatiserats för länge sen.
Bara Victorias bröllop nästa sommar kommer kosta oss skattebetalare tiotals miljoner kronor. Det känns rätt meningslöst. Jag fattar inte varför det är en statsangelägenhet.
Även SVT lägger ner miljoner på att få sända bröllopet och det är ju helt tossigt, framförallt eftersom man inte tar betalt av att sälja det vidare till utländska medier.
Jag förstår inte.

1 kommentar:

P sa...

Två kommentarer: Adeln är sedan ett par år helt avskaffad men har sedan 1866 varit fullständigt betydelselös både rättsligt och politiskt. Att kronprinsessans bröllop är en statsangelägenhet är en konsekvens av statsskicket. Eftersom vi har en monarki så är tronföljarnas giftermål av vikt för statsskickets fortlevnad. Har man tagit fan i båten får man ro honom i land liksom. Jämför med ett presidentval som inte heller är billigt.
Att det är så får vi leva med tills vi inför republik.