fredag, januari 22, 2010

Eva Rusz är fan sveriges svar på Glenn Beck...

Jag förstår inte varför jag fortsätter att förvånas över dom grodorna till svar som Eva Rusz bjuder på men det blir jag. I senaste chatten drog hon till med något av det värsta jag hört henne säga:
Petra säger: Hej Eva, jag behöver hjälp. Jag kan inte vänja mig vid tanken på monogami – det är som att ingen duger. Längtar efter att bli superkär och bilda familj men hittar fel på alla, tänker att det finns så många att välja på, flirtar vid sidan av, varför nöja sig osv, hur ska jag tänka? Hur vet man? Har jag inte träffat rätt än eller är det fel på mig? Kram P.
Eva Rusz säger: Hej Petra, jag tycker du ska börja med att läsa min bok "varför väljer jag alltid fel partner?" i pocket. Där finns det mängder av förklaringar och övningar som du kan tillämpa. Det går att bli monogam, och eftersom du inser att du vill vara det så kommer det nog att lösa sig på sikt ska du se!
För det första, köp min bok? Vad i helvete? Och vaddå inser att hon vill vara det? Hon undrar ju, hon vet ju inte alls.
Den där formuleringen gör mig tvärförbannad i sig också,om man inte vill vara monogam, har man bara inte insett att det är det man egentligen vill vara då eller?
Men det är ju helt galet, var i Petras fråga visar hon upp att hon har insett att hon vill vara monogam? Jag tycker hon verkar väldigt splittrad och osäker på vad det är hon egentligen vill. Hon längtar efter att bli superkär och bilda familj, men det behöver man inte vara monogam för att göra.
Köp min bok och bli monogam, vilket jävla tomtesvar.
Ok, jag ska samla mig lite och försöka mig på ett eget svar:
Petra säger: Hej Mattias, jag behöver hjälp. Jag kan inte vänja mig vid tanken på monogami – det är som att ingen duger. Längtar efter att bli superkär och bilda familj men hittar fel på alla, tänker att det finns så många att välja på, flirtar vid sidan av, varför nöja sig osv, hur ska jag tänka? Hur vet man? Har jag inte träffat rätt än eller är det fel på mig? Kram P.

Mattias Skagerholm säger: Hej Petra! Tanken på monogami är det många som inte kan vänja sig vid, om det är så att du inte träffat rätt än eller inte vet jag inte men det är absolut inget fel på dig. Det finns många som inte lever monogamt, det finns många som är superkära och bildar familj utan att vara monogama för det.
Vad är det för fel du hittar på alla? Är det fel som gör att du inte vill bilda familj eller är det fel som gör att du inte vill vara exklusiv med dom?
Det finns många olika sätt att ha icke-monogama relationer på, om du googlar på polyamori eller läser här: http://polywiki.se/ kan du få en hel del perspektiv på det och det kanske är något du är intresserad av att ha?
Eller du kanske vill ha en monogam relation fast inte hittat något som funkar?
Svårt för mig att säga, det kan också vara så att du kanske inte känner dig redo för ett monogamt förhållande, att du inte träffat någon som det funkat tillräckligt bra med eller något annat. Jag vet inte.
Läs om lite olika alternativ och ta del av lite olika perspektiv, tänk igenom hur det är du vill ha det och försök att inte känna dig begränsad av förväntningar, fokusera på dig själv, dina känslor och önskemål.
Om det finns fler frågor och undringar du tror jag kan hjälpa dig med så är du varmt välkommen att höra av dig igen. Lycka till!
Nu vet jag inte hur bra mitt svar var men det känns iaf bättre än Evas...

2 kommentarer:

Grovt Initiativ sa...

hahaha köpt min bok säger hon ju i varje chatt och utfrågning. ingen skam där inte, ba mota jantelagen.

Anonym sa...

Sanslöst. Och jag håller med dig till punkt och pricka.
Jag måste dessutom lägga till att förutom urkass kvalité och förståelse, vilket jäkla slött engagemang hon visar. En slapptask!