söndag, januari 24, 2010

Polisen maktlös inför bluffar på Facebook

Jag tycker DNs artikel om grupper som byter namn på facebook belyser en hel del problem kring nätets utveckling och roll i samhället. Alla är inte riktigt med i leken på samma sätt.
Det är ett demokratiskt problem som jag tror kommer växa i framtiden.
Men själv blir jag allt för ofta grymt irriterad på att saker och ting inte är digitaliserade. I förra veckan hade jag kontakt med ett par myndigheter och dylikt och väldigt enkla ärenden krävde ändå att man skickade hem papper till mig som jag ska fylla i och skicka tillbaka.
Att det inte finns rutiner för att fylla i dom digitalt och signera med exempelvis BankID känns för mig rätt fånigt.
BankID lär dessutom vara bra mycket säkrare än en handskriven signatur om det är det som saken handlar om.

Inga kommentarer: