söndag, februari 14, 2010

Kycklinglårsfile i sås med franska örter...

Jag var på väg hem från kontraktsskrivning och skulle köpa mjölk på Sabis. Dom hade sån här smakprovning där dom bjöd på kycklinglårfilé i sås med franska örter. Sån där färdig lätt creme fraiche med franska örter. Jag smakade och shit vad gott det var. Kycklinglårfile är underbart att använda också. Så varför inte laga till något gott och enkelt för att fira kontraktsskrivningen? Jag improviserade ihop något liknande av det jag smakade.

Recept:
800 gram Kycklinglårfile
Olja
Örtsalt
Vitpeppar
½ Rödlök (Jag borde tagit hela, det såg så mycket ut innan jag stekte den)
2-3 Morötter (Jag tog 3 ganska små, borde tagit lite mer)
½ - 1 Purjolök (Jag tog mer än halva men borde haft i nästan hela tycker jag)
Gräslök
4 dl Creme Fraiche franska örter, 2 burkar
1-3 dl Grädde
2 Kycklingbuljongtärningar
(1-3 dl vitt vin, hade jag inget hemma, men jag tror det hade lyft rätten ännu mer)

Servera med pasta och körsbärstomater. Jag använde vanlig spaghetti, min tagliatelle var slut. Färsk tagliatelle hade varit det allra bästa!


Jag började med att skära upp kycklingen i lagom stora bitar, jag gjorde dom ganska stora, delade varje kycklinglår i 3 bitar. Sen blandade jag det med olja, herbamare örtsalt och vitpeppar och lät det stå medan jag hackade grönsakerna. Sen satte jag på stekpannan och pastavatten. Väntade till pannan var riktigt riktigt varm och hällde i kycklingen. Lät den stekas på ordentligt så det blev god stekyta men inte för länge så den blev torr. Ganska snart i med morötterna och rödlöken, steka runt tills löken mjuknat. Sen i med purjon och steka runt en snabbis innan jag hade gräslöken tätt följd av creme fraichen och buljongtärningarna. Spädde på med lite grädde, lät det koka upp och rörde runt ordentligt. Smakade av med lite sötma, i form av ett par nypor strösocker och lät det sedan småputtra tills pastan var klar.
Jag blev ganska nöjd, det var väldigt gott men jag hade velat ha i lite mer grönsaker och jag tror en skvätt vitt vin hade vägt upp med sin friskhet på ett utmärkt sätt, så det blir det att göra nästa gång.

Inga kommentarer: