söndag, februari 07, 2010

Nämen vad fan...

Jag har tröttnat lite på att klaga på saker jag läser i kvällspressen och känt mig rätt omotiverad till att blogga om andra saker så det är därför det varit lite dött här på sistone. Men Linn Heed har förmågan att säga dom dummaste saker och det här kan jag bara inte låta bli att ta upp.
 
Fråga: Hej! Jag och min flickvän är lite oroliga för hur stor risk det kan vara för att hon blir gravid vid sex utan skydd – om jag får utlösning utanför slidan? Hur farligt är det, för det är nämligen då det är som skönast för henne?
Jag är inte orolig över att få könssjukdomar. Dessutom vill hon inte använda p-piller eller några andra preventivmedel, då hon är ännu mer orolig för att det ska ge henne biverkningar. Tack på förhand!
/”J”
Linn svarar: Risken är väldigt liten eftersom spermierna behöver simma hela vägen upp genom slidan och livmoderhalsen, upp i äggledaren för att där befrukta det väntande ägget. Den sträckan är relativt lång och spermiernas livsduglighet utanför slidan är dessutom mycket begränsad.
Mitt förslag är dock att ni minimerar risken till noll genom att du får utlösningen någon annanstans än vid slidmynningen alternativt använder kondom. Det är alltid onödigt att ta risker när man inte behöver det och den oron som ändå kan uppstå kommer med all sannolikhet att påverka ert sexliv negativt.
Risken för att smittas av olika könssjukdomar finns dock genom den här typen av sex som ni har.

Vad fan? Hon säger att det finns noll risk för graviditet om man drar ut innan man får utlösning? Herre hjärtanes. Det är en hel del ofrivilliga graviditeter som sker på just det sättet. Att hon säger att man minimerar risken till noll genom att göra på det sättet är oansvarigt, oprofessionellt och bara dumt. Så här skriver RFSU:

Avbrutet samlag

Avbrutet samlag innebär att mannen drar ut sin penis ur slidan när han känner att utlösningen är på väg, för att undvika att spermier kommer in i slidan. Metoden har flera osäkerhetsmoment. Det gäller att mannen reagerar i rätt ögonblick innan utlösningen kommer för att kunna avbryta i tid. Det kan också finnas spermier i den droppe vätska som ofta kommer innan utlösningen. Om utlösningen kommer nära slidans öppning kan spermierna leta sig in i slidan till livmodern. Risken för befruktning ökar också om ett nytt samlag sker strax efter utlösningen då det kan finnas spermier kvar i penisen. Kvinnan är utlämnad åt mannens handlingsförmåga eftersom hon inte kan påverka metodens säkerhet.
Avbrutet samlag är inget att rekommendera om man vill undvika graviditet men det är bättre än ingen preventivmetod alls.
Svårare är det inte.

15 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

Jag säger bara: Hushållspapper!

Mattias S sa...

Ok, jag förstår inte alls vad du menar med det.

Julia sa...

Jag reagerade också med våldsamma ögonrullningar och irritation. Bra där, liksom.

Mattias S sa...

Ja, alltså, liksom, jag tycker det är illa nog att hon har så snävt perspektiv när det kommer till många saker men att ge så här inkompetenta svar på något så grundläggande som avbrutet samlag som preventivmetod känns helt galet.

Johanna Sjödin sa...

"Det är en hel del ofrivilliga graviditeter som sker på just det sättet"

Jag har svårt att tro det när flera jag känner använt den metoden dagligen i flera år utan att bli gravida.

Jag har haft avbrutet dagligen eller flera gånger om dagen i långa perioder men heller aldrig blivit gravid. Jag tror att riskerna överdrivs.

Jag skulle dock inte rekommendera någon att ha det med män de inte känner väl och vet hur de "fungerar".

Allvarligt, är inte risken större att du glömmer ett p-piller och blir gravid?

Jättebra av Linn Heed.

Mattias S sa...

Jag har svårt att tro på att rökning dödar, min farfar rökte 2 paket om dagen i över 50 år och var hälsan själv tills han dog 86 år gammal...

Bara för att det finns många exempel på när metoden fungerar betyder det inte att det inte finns många exempel på när den inte gör det...

Johanna Sjödin sa...

"Det är en hel del ofrivilliga graviditeter som sker på just det sättet"

Hänvisa till något som stödjer det påståendet.

Varför överdriva riskerna? Om det finns sådana oerhörda risker borde det finnas dokumenterade fall.

Och om nu en på miljarden blir gravida är det inte hela världen.

Mattias S sa...

Jag hänvisade till RFSU, om inte det duger åt dig så tycker jag du får komma med något mer substansfyllt än personliga anekdoter som motargument för att jag ska orka leta upp någon statistisk undersökning eller så.

Det är betydligt fler än en på miljarden som blir ofrivilligt gravida vid användning av "avbrutet samlag".
Varför tycker du det är bra att som Linn Heed överdriva säkerheten med metoden?

Johanna Sjödin sa...

Du inser att RFSU skriver någonting helt annat än den linje du tycks företräda?

Att de inte rekommenderar metoden eftersom att du är utelämnad till mannes omdöme/förmåga att hålla sig?
Det är ett klokt råd. Och de gånger någon blivit "gravid" på grund av "avbrutet samlag" är det inte alls säkert att mannen talar sanning.

Det kan finnas spermier i sperman skriver RFSU vidare, men ingenstans skriver RFSU det du skriver - att många blivit gravida vid avbrutna samlag. Det är DIN slutsats.

Det är dessutom inte ett avbrutet samlag om mannen ejakulerar i kvinnan/mannen.

Jag tycker att du överdriver. Det är klart att det finns en risk, men det finns en risk med att äta p-piller också - du kan få en blodpropp och dö. Prata gärna om det, men med proportioner tack.

Mattias S sa...

Nej, det inser jag inte.
RFSU skriver också att det finns spermier i vätskan som kommer innan utlösningen.

Och avbrutet samlag som metod har i sig osäkerhetsmoment. Risken att man misslyckas med metoden är relativt stor.
Men även om man lyckas så är risken att bli gravid större än vad Linn Heed säger.

Jag förstår inte varför du argumenterar med p-piller, jag tycker p-piller är rätt dåliga. Håller med dig om det. Men nu pratar vi avbrutet samlag, inte p-piller.

Du tyckte det var bra gjort av Linn Heed att överdriva säkerheten med avbrutet samlag som preventivmetod, varför?

Mattias S sa...

...som ibland kommer innan utlösning...

Johanna Sjödin sa...

Det KAN finnas sperma i vätskan, det är ifrågasatt om det verkligen finns det dock. Nu är det inte så att sperma plus fitta lika med barn. Att bli gravid kan vara rätt komplicerat.

Det enda jag menar är att det finns risker med allt.

Jag tolkar inte Heed så ordagrant som du gör, på en rak fråga håller hon säkert med om att det finns en viss risk, men att den överdrivs.

Det är skönt att någon lugnar ner proportionerna. Nu tror inte jag att Heeds uttalande kommer ge den debatt på området som skulle behövas, men det vore välkommet.

Mattias S sa...

Ibland är det spermier i den vätskan, ibland inte. Hos vissa är det mer, hos andra inte alls. Det är olika från person till person och gång till gång. Som jag förstått det. Att det är en fråga om huruvida det förekommer spermier i vätska som utsöndras ur penis innan utlösningen tror jag inte stämmer.

Självfallet finns det risker med allt.
Fast när en expert säger att det inte finns risker med en metod som det finns risker med gör experten fel tycker jag.

Om hon nu gör det så uttalar hon sig dumt, hon säger noll risk. Jag förstår inte riktigt hur du menar att det är bra att uttala sig felaktigt.

Jag håller med dig om att p-piller och andra preventivmedel behöver ifrågasättas mer men verkligen inte att säkerheten i avbrutet samlag ska överdrivas.

Johanna Sjödin sa...

Då ni överdriver båda två: varför tycker du att det är ok och skriva att många blivit gravida av metoden utan att hänvisa till fakta som stryker påståendet?

För att det torde vara omöjligt att avgöra om mannen ejakulerade eller om en droppe sperma i försatsen gjorde kvinnan gravid givetvis.

Mattias S sa...

Enligt RFSU som jag hänvisade till så är det ingen säker metod.
Enligt andra saker jag läst så är det en ganska dålig metod.
Enligt personliga eller berättade erfarenheter så är det ingen säker metod.
Jag tycker det är viktigt och bra att ta det säkra före det osäkra och vill ha så mycket information som möjligt för att ta dom besluten kring det som passar mig bäst.
När en expert ger ut felaktig information kring något tycker jag det är väldigt dåligt.

Jag förstår fortfarande inte varför du sade "Bra gjort" till att Linn Heed gav felaktig information...