onsdag, september 15, 2010

Jan Björklund är ett jävla pucko

Jag Björklund blev arg när Jenny Östergren pressade honom kring deras integrationspolitik och tyckte hon gick för långt.
Ja, att rada upp Folkpartiets "integrationsförslag" är att gå för långt, det borde gå in under hets mot folkgrupp om det inte vore för att jag tycker det är en skitlag som borde tas bort.
Men Janne, Björkis, om hon går för långt som radar upp det, hur långt har då inte ni gått som lagt fram dom?
Att jämföra Islam med Nazismen, är det att gå för långt? När det blir allmänt känt iaf.
Via: Aftonbladet

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det hon gick för långt med vara att fråga honom om de inte bara "fiskade i grumliga vatten". Måste gå att lyfta frågan kring vad som ska göra åt Sveriges havererade integrationspolitik utan att det ska insinueras att man är rasist eller främlingsfientlig.

Mattias S sa...

Är det inte Folkpartiet som går för långt när dom fiskar i grumligt vatten?
Och det går att lyfta frågan kring vad som ska göras åt vår bristfälliga integrationspolitik utan att komma med den typen av förslag som SD och Folkpartiet kommer med.
Om man kommer med främlingsfientliga och rasistiska förslag som SD och FP gör så ska det kallas för vad det är.
Tyvärr är det så att ingen annan kommer med några förslag öht så det framstår som att dessa främlingsfientliga och rent rasistiska förslagen är det enda som finns.
Vad får dig att kalla vår integrationspolitik för havererad förresten?

Anonym sa...

Blanda inte ihop SD och FP. Vilka förslag har FP kommit med som är rasistiska/främlingsfientliga?

Jag bor i Slottstaden i Malmö och min mormor bor ute på Lindängen. Jag tar en promenad ut till henne var och varannan helg. När jag går utanför dörren, och de första km jag går, ser jag bara svenskar. När jag är min mormors område bor där bara utlänningar. För mig är det en havererad integration. Vi ska väl inte bo i svenskghetto och invandrarghetto utan sida vid sida?

Mattias S sa...

Ja, bostadssegregationen ser jag som ett problem.
Jag ser också hur Alliansens politik med fler bostadsrätter och mer privatiserad bostadspolitik förstärker den segregationen.

Några av FPs främlingsfientliga förslag:
- Slöjförbud (Nyamko Sabuni)
- Att brottslighet är "kulturellt betingad" (Mauricio Rojas)
- Ha SÄPO i skolorna för att ha koll på islamsk extremism(Jan Björklund)
- Riv i miljonprogrammen för integrationens skull (Nyamko Sabuni & Erik Ullenhag)
- FP kräver utegångsförbud i Rosengård (Johan Pehrsson)
- Förbud mot heltäckande slöja i skolan (Jan Björklund)
- Sämre föräldraledighetsvillkor för invandrare (Sabuni)

Anonym sa...

- Slöjförbud (Nyamko Sabuni)

Korkat, icke-liberalt och på gränsen till främlingsfientligt.

- Att brottslighet är "kulturellt betingad" (Mauricio Rojas)

Rojas utgick från en rapport från BRÅ där man kunde utläsa att vissa invandrargruppers överrepresentation inte enbart gick att förklara med socioekonomiska faktorer. Att visa på verkligheten är inte främlingsfientligt.

- Ha SÄPO i skolorna för att ha koll på islamsk extremism(Jan Björklund)

Korkat och icke-liberalt men knappast främlingsfientligt. Skulle även hålla koll på nazister och vänsterextremister.

- Riv i miljonprogrammen för integrationens skull (Nyamko Sabuni & Erik Ullenhag)

Det förslaget känner jag inte till och vet inte riktigt hur resonemanget gick så kan inte uttala mig.


- FP kräver utegångsförbud i Rosengård (Johan Pehrsson)

Ett desperat utspel när det brann på Rosengård varje natt. Korkat men knappast främlingsfientligt.


- Förbud mot heltäckande slöja i skolan (Jan Björklund)

Onödigt och populistiskt att lagstifta om något som knappast är ett problem men i princip har han rätt.

- Sämre föräldraledighetsvillkor för invandrare (Sabuni)

Det förslaget känner jag inte till och vet inte riktigt hur resonemanget gick så kan inte uttala mig.

Man ska vara försiktig med att skrika rasist eller främlingsfientlig så fort någon öppnar munnen i frågor som rör integrationspolitiken. Den strategin har man prövat länge och se hur bra det har gått.

Mattias S sa...

Jag skriker inte rasist och främlingsfientlighet så fort någon pratar om integration, jag skriker om rasism och främlingsfientlighet så fort någon lägger fram rasistiska och/eller främlingsfientliga förslag kring integrationsfrågor.
Tyvärr är det så att ingen annan vågar lägga fram förslag av rädsla för det, och det är ett väldigt stort problem.

Grundanledningen till att jag menar att många av FPs förslag är rasistiska är att dom bygger på en idé om en utökning av olika regler för "riktiga svenskar" och "invandrade svenskar" och beroende på religion och liknande. Det är helt enkelt inte okej och själva definitionen för när någonting är rasistiskt hos mig.

Men jag kan fråga dig, vilka förslag har SD kommit med som är rasistiska/främlingsfientliga?
Så att jag får en uppfattning om vad du anser vara rasistiskt...

Anonym sa...

Att i en debattartikel utmåla islam som det värsta hotet mot Sverige sedan andra världskriget får väl anses som rätt rasistiskt. Om man till det lägger till saker som förbud att bygga nya moskéer och en uttalad idé om att bara folk från vissa länder har möjlighet att integreras i samhället så förstår man att SD spelar i en helt annan liga än FP och att det är slappt att bunta ihop dessa i samma mening.