lördag, oktober 31, 2009

"Vi och dom"

Lena Sundström är en journalist, kolumnist och författare som jag har uppskattat rätt länge. Hon skriver med värme, humor och en gedigen medmänsklighet samtidigt som hon har värderingar och åsikter som antingen ligger väldigt i fas med mina egna eller som jag ändå kan respektera. I sin senaste kolumn tar hon upp något som jag tycker är väldigt viktigt och som jag redan pratat om lite. Det där att dela upp allting i "vi och dom". Det är en så otroligt uppenbar grej som skapar utanförskap, rasism, rasmotsättningar och mycket annat.
När det pratas om t.ex. muslimer som beter sig illa pratas det om att "dom" måste anpassa sig, om det pratas om svenskar som beter sig illa pratas det om att det är fel på just dom som betedde sig illa.
Det är klart att det finns kulturella strukturer och regler, men det har vi också. Att ge kulturen för stor betydelse hos andra kulturer samtidigt som man helt bortser från den hos sin egen är något jag tycker är väldigt väldigt vanligt och något jag tror är väldigt väldigt dåligt.
Det är liksom samma sak som jag skrev om med naturligheten. Vår kultur och våra värderingar är naturliga och bra medan andras kulturer är onaturliga och dåliga.
Vi verkar inte vilja se destruktiva krafter i vår egen kultur och skyller allt dåligt beteende på individer utan ett strukturellt sammanhang medan vi har lätt för att bara skylla på kulturen, eller rasen, när det kommer till dom som är annorlunda.
Det gäller att hitta en balans där tycker jag.

Inga kommentarer: