fredag, februari 08, 2008

Nedladdning av musik

I Aftonbladet kan man idag läsa att STIM vill införa licensavgift för nedladdning av musik.
Jag är mycket positiv till det hela.
Släpp piratkopieringen fri och inför en valfri licensavgift.
Jag skulle gladeligen betala 100-200 kronor i månaden för gratis musik.
Men just "licensavgift" gillar jag inte riktigt.
Jag vill har mer kontroll över vilka artister som får mina pengar.
Så något i stil med det last.fm har på gång med deras kommande prenumerations-tjänst ser jag som den ultimata lösningen.
Låt mig betala en regelbunden avgift och sprid sedan pengarna mellan dom jag lyssnar på.
Jag vill gärna se en möjlighet att ge en liten klumpsumma till specifika artister, både att man kan ge extrasummor eller att en liten summa varje månad är öronmärkt för att skänkas bort aktivt.
Att STIM nu försöker ta en seriös diskussion med skivbolagen om hur det ska fungera i framtiden är ett steg till att parterna närmar sig oss pirater iaf.
Fortfarande en bit att gå, men det är ett bra första steg.

Inga kommentarer: