tisdag, september 09, 2008

Den moderna journalisten...

Via Newsmill hittade jag ett debattinlägg i DN av Mats Bergstrand om hur bloggar som newsmill är ett hot mot demokratin.
Han skriver bland annat:
Medborgarnas möjligheter att agera journalister i det fördolda bidrar till att erodera tilltron till reporteryrket[...]
Jag tycker nog att "seriösa", "professionella" reportrar/journalister för länge sedan eroderat tilltron till deras yrkeskategori.
Eller snarare chefredaktörerna på tidningarna som gjort att man tappat respekten för traditionell media.
Vill ni upprätthålla tilltron för eran yrkeskategori så ska ni inte börja gnälla på alternativa former utan helt enkelt med proffsighet och skicklighet visa er som en seriösare och mer insatt källa.
Det Newsmill och liknande kommer med är ett bra komplement till den traditionella debatten men det kräver också att ni traditionella medier inte gnäller om att tilltron till er eroderas av det utan att ni istället gör erat jobb bättre än vilken svensson som helst.
Som exempel kan jag ju ta när jag fick uppmaning från MTV om att skriva om en ny serie dom gjorde massa reklam för. Det var med pressbilder, talking points och andra grejer och det här utan att jag skulle få en chans att se serien. Utan dom hade talking points på vad jag skulle skriva om serien helt enkelt. Jag tänkte helt enkelt att vill dom göra reklam för skiten så får dom betala för det.
Döm av min förvåning när jag någon dag senare läser Aftonbladet och läser en kort liten artikel om just den här serien och med just samma talking points som jag fått i mailet.
Det är en märklig känsla att som slapp student som roar sig med att blogga ibland inse att man har en högre journalistisk integritet än vad som krävs för att jobba på sveriges största tidning.
Nu är inte DN Aftonbladet men skillnaden är inte så stor att det är en irrelevant jämförelse.
Just Newsmill har än så länge kännts väldigt platt och har inte direkt bidragit med något intressant till samhällsdebatten utöver sensationsposten om "ömhet i slag över munnen".
Men hur oseriösa Newsmill än är så är det knappast där Mats Bergstrand hittar roten till problemet med eroderad tilltro till reporteryrket.

1 kommentar:

Anonym sa...

http://beta.newsmill.se/artikel/2008/09/09/newsmill-ett-hot-mot-demokratin